Dei som flyktar og dei som blir

mellomår : roman

; Kristin Sørsdal (Oversetter)

Det samme skjer hver gang. Man åpner den store tykke boken og blir besatt.

, VG Terningkast 6

I den tredje boka i Napoli-kvartetten, Dei som flyktar og dei som blir, har Elena og Lila blitt voksne kvinner. De har gått hver sin vei, men forholdet mellom dem er like intenst.



Lila, kompromissløs og genial, kjemper for å overleve som alenemor og fabrikkarbeider. Les mer

Vår pris: 272,-
Spar: 27,-
Veil. pris: 299,- (Innbundet)

Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager

Om boka

I den tredje boka i Napoli-kvartetten, Dei som flyktar og dei som blir, har Elena og Lila blitt voksne kvinner. De har gått hver sin vei, men forholdet mellom dem er like intenst.



Lila, kompromissløs og genial, kjemper for å overleve som alenemor og fabrikkarbeider. Imens har Elena fullført utdannelsen, forlovet seg og debutert som forfatter. Livet går i hver sin retning, men forholdet mellom dem er like intenst.


Dette er boka du ikke vil legge fra deg. Heller ikke når den er ferdig. Heldigvis kommer det snart en til.


Den åpner dramatisk, den nye romanen fra Elena Ferrante. Gigliola, datteren til konditoren, som var gift med den mafiose Michele Solara, blir funnet død i et blomsterbed ved siden av en kirke i byen. Det skjedde den siste gangen Elena møtte bestevenninnen Lila før hun forsvant. Synet av den drepte barndomsvenninnen sjokkerer dem, hun er et fryktelig syn. «Det pene ansiktet var øydelagt, leggane var blitt enorme. Håret, som ein gong hadde vore brunt, var no flammeraudt, og langt, slik ho hadde hatt det som jentunge, men tynt, spreidd utover marka.


Dette skjer nesten framme i vår tid, i 2005, men så virvles vi tilbake, til 1960- og 70- tallet, som resten av handlingen i boka er lagt til.


Fanget i Napoli
Venninnene er i 20-årene. Lila har forlatt det ulykkelige ekteskapet og forsørger sønnen alene. Hun fanges i Napoli på grunn av fattigdom og få muligheter. Elena kommer seg derimot videre. Hun får studere gratis i Pisa og forlover seg med medstudenten Pietro Airota. Pietros far er berømt og professor i gresk litteratur. Å komme inn i denne familien åpner mange dører for Elena, som raskt klatrer opp på den sosiale rangstigen. Og det går ikke lenge før Elena, via familiens bekjentskaper, får antatt romanen hun har skrevet.


Hemmelighetene man kjenner bare hvis man er kvinne
Romanen blir en stor suksess i Italia og blir oversatt til flere språk. Kanskje er den litt misforstått. Suksessen skyldes også beskrivelsen av et seksuelt intermezzo på en strand. Det vekker oppsikt. Anmelderen i avisa Roma skriver: «Kvinner er i ferd med å miste alle hemningar, det er nok å lese den obskøne romanen til Elena Greco for å skjøne det, den er ein billig versjon av den allereie vulgære Bonjour Tristesse.» Men det som derimot gjør Elena glad, er at Gigliola liker boka: «Eg har lese boka di, den er vakker, så modig du er som har skrive dei tinga. (...) Du har skrive det veldig bra, Elena, akkurat slik det er, på den same skitne måten. Det er løyndommar ein kjenner berre viss ein er kvinne.»


Dei som flyktar og dei som blir handler på mange måter om hvordan forfatteren Elena blir skapt. Og det skjer i et Italia med store omveltninger. Mafiaen herjer vilt, og både Elena og Lila trekkes inn i dens nett. Dette er en politisk tid med terror og vold, fascisme og kommunisme, og med en sterk, feministisk oppvåkning.


Virkelighetens vev
Ferrantes roman hypnotiserer deg til selv å se virkeligheten gjennom stemmen til Elena. Jeg tar meg selv i å tenke i Ferrante-setninger. Det er en skitten og vakker virkelighetsvev. Humoren er av det rå slaget som ikke alltid er så lett å få øye på med én gang, men som vi også har en god del av i Norge. Når Pietro ankommer Napoli fra Firenze for å be om Elenas hånd, snakker vi om et «dickensk» kaos av sosial forlegenhet, fnisende barn, voldsomme utbrudd av kos, stram mor, altfor mye potetgrateng og gråtmilde, religiøse betraktninger. Dette er boka du ikke vil legge fra deg. Heller ikke når den er ferdig. Heldigvis kommer det snart en til.


 

Fakta

Anmeldelser

Det samme skjer hver gang. Man åpner den store tykke boken og blir besatt.

, VG Terningkast 6

Napoli-kvartetten til Elena Ferrante er faktisk et fortsatt voksende fenomen. For hver bok som utgis, starter flere på bok én i serien.

, Adresseavisen Terningkast 5

Gjennom å gå tett på to italienske venninners arrete hverdager får Ferrante godt frem hvor brutalt nådeløst og samtidig vakkert livet kan fortone seg.

, Bergens Tidende Terningkast 5