Gå til våre mobile nettsider
Bokkilden Innføring i dramaturgi - Michael Evans - Paperback (9788202198756)
Del med andre
Utgitt:
Forlag:
Cappelen akademisk
Innb:
Paperback
Språk:
Norsk Bokmål
Sider:
302
Format:
24 x 17 cm
ISBN:
9788202198756
Utgave:
1. utg.

Innføring i dramaturgi

teater, film, fjernsyn

av
Paperback Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager
Legg i handlekurv
Vår pris: 382,-
Spar: 57,-
Veil.pris: 439,-
* Hvorfor nøler Hamlet? * Hvorfor følger vi spent med når helten i en actionfilm utsettes for de utroligste farene - selv om vi vet at han ikke kommer til å dø? * Er Hitchcocks Psycho bedre enn Sofokles´ Antigone? * Kan vi vite hvorfor Hedvig begår selvmord i Vildanden? Læren om hvordan dramatiske fortellinger er oppbygd, er et aktuelt emne i litteraturvitenskap, teatervitenskap, filmvitenskap, drama, norskfaget og mediestudier. Skal man lese et skuespill, se en god film, eller skrive et manuskript selv, må man kunne noe om dramaturgi. Forfatteren stiller utfordrende spørsmål - og gir svar!
Boka tar for seg dramaturgi og ser bl.a. på handlingsgangen, handlingens strukturer, karakterer, dialog og forskjellige sjangere. Den passer for studenter innen teater-, litteratur-, film- og medievitenskap, norsk og drama. Har litteraturliste og stikkordregister.

Innføring i dramaturgi

Forord Kapittel 1: Innledning
1.1 Hva er dramaturgi?
1.2 Hovedsjangrene dramatikk, epikk og lyrikk
1.3 Standard-dramaturgien
Kapittel 2: Konflikt og handling
2.1 Handlingsgangen som fortellingens "sjel"
2.2 Historier i utdanning
2.3 Konflikt
2.4 Konflikt og bearbeidelse til nytt medium
2.5 Handling
Kapittel 3: Handlingen
3.1 Historien og handlingsgangen
3.2 Åpen versus lukket form
3.3 Åpen og lukket form i filmer
3.4 Åpne og lukkede fortellinger i teaterhistorien
3.5 Kronologi og komprimering av tiden
3.6 Protagonist og antagonist
3.7 Handlingsgangens meningsfulle karakter
3.8 Ekstra- og intrafiksjonell viten
Kapittel 4: Handlingens strukturer
4.1 Spenning og spørsmål
4.2 Planting og innkassering
4.3 Det bærende spørsmålet
4.4 Eksposisjonen
4.5 Anslaget
4.6 Etappene i handlingsgangen
4.7 Peripetien (Det store vendepunktet)
4.8 Oppløsningen og deus ex machina-sluttscener
4.9 Bihandlinger
4.10 Modeller
4.11 Oppsummering av standard-dramaturgiens handlingsstrukturer
Kapittel 5: Karakterer
5.1 "Karakter" og "person"
5.2 Hva er en karakter - og hvordan lærer vi den å kjenne?
5.3 Hamsuns og Manns kritikk av den dramatiske formen
5.4 Skuespillerens innvirkning på vår forståelse av karakteren
5.5 Motivasjon
5.6 Typiske karaktertrekk ved protagonister
5.7 Protagonistens verste mareritt
5.8 Den essensialistiske og den relasjonelle forståelsesmåten
5.9 Typiske karakterfunksjoner
5.10 Krefter som trekker sammen og støter fra
Kapittel 6: Dialog
6.1 Generelle trekk ved dialog
6.2 Dialog i bundet form: versedrama
6.3 Filmdialog
6.4 Underteksten
6.5 Å spille mot teksten
Kapittel 7: Sjanger
7.1 Macbeth som krimfortelling
7.2 Den hermeneutiske sirkelen
7.3 Nye sjangrer og hermeneutikken
7.4 Sjangerkunnskap og kompetanse
7.5 Eksempel: Det veldreide skuespillet (piece bien faite)
7.6 Ibsen og det veldreide skuespillet: Vildanden
7.7 Oppsummering sjanger og Vildanden
Kapittel 8: Alternativer
8.1 Ny tid, nye dramaturgier
8.2 Skeptisisme
8.3 Drømmesekvenser
8.4 Ikke-lineære historier
8.5 Flettverksfortellinger
8.6 Metafortellinger
8.7 Bertolt Brecht
8.8 Oppløsning av karakteren
8.9 Oppsummering - alternativer
Bibliografi Stikkordregister
Kampanje!
Du vil kanskje også like:
Opera North - Kara McKechnie
Kara McKechnie
Opera North
Vår pris: 625,-
Performing Hybridity in Colonial-Modern China - Liu, Siyuan
Liu, Siyuan
Performing Hybridity in Colonial-M..
Vår pris: 760,-
The Death of the Actor - Martin Buzacott
Martin Buzacott
The Death of the Actor
Vår pris: 345,-