Markedets makt over sinnene
- Vår pris
- 349,-
- Spar
- 50,-
Veil. pris: 399,-
(Innbundet)
Fri frakt!
Leveringstid:
Ikke i salg
Storkunde?
Vi gir kvantumsrabatt! Les mer
Veil. pris: 399,-
(Innbundet)
Fri frakt!
Leveringstid:
Ikke i salg
Storkunde?
Vi gir kvantumsrabatt! Les mer
Valgfrihet er vår tids mantra. Valgfriheten skal sikre forbrukerne markedsmakt. Men er ubegrenset valgfrihet nødvendigvis et gode? Bruker vi alltid våre surt ervervede lønnsmidler hos den rimeligste eller mest etiske tilbyderen? Det fi nnes markeder som fungerer etter intensjonen, men som Bent Sofus Tranøy illustrerer på glitrende vis, finnes det sannelig nok av det motsatte også.
Markedet: En effektivitetsmaskin?
Markedet er ikke bare en nøytral effektivitetsmaskin, argumenterer Tranøy, det er også en sentral arena for maktutøvelse. Tranøy viser at denne "valgfriheten" gjerne er særdeles regissert. Eksemplene hans hentes fra kjente og kjære aktører: Tine, Canal Digital, Telenor og andre, og gjør boka til forfriskende lesning.
«Jeg er markedsfundamentalist, jeg har en moralistisk og hensynsløs misjonærtrang og jeg får
for lite motstand, hevder forsker og forfatter Bent Sofus Tranøy [...]. Nå har jeg lest boken hans. Den har mange gode poenger,
og bør definitivt leses av flere enn meg.»
Kåre Valebrokk i Aftenposten
- FAKTA
-
Utgitt:
2006
Forlag: Aschehoug
Innbinding: Innbundet
Språk: Norsk Bokmål
Sider: 269
ISBN: 9788203232213
Utgave: 1. utg.
Format: 14 x 21 cm
Brageprisen Sakprosa 2006
- KATEGORIER:
- VURDERING
-
Gi vurdering
Les vurderinger