Bli lys

jakten på det kreative mennesket

; Eli Hovdenak (Illustratør) ; Åsne Hjukse (Innledning)

Stig Hjerkinn Haug møter i denne boken 21 kreative nordmenn fra Erling Kagge til Kristopher Skau. Felles for alle er at de er oppdagere. Haug definerer en modell på kreativitet der det å ville, leke, dele, lete, tørre og oppdage er seks sentrale innfallsvinkler. Les mer
Vår pris
99,-
Spar
250,-

Veil. pris: 349,-  (Innbundet)
Leveringstid: Ikke i salg

Storkunde?
Vi gir kvantumsrabatt! Les mer

Vår pris: 99,-
Spar: 250,-

Veil. pris: 349,-  (Innbundet)
Leveringstid: Ikke i salg

Storkunde?
Vi gir kvantumsrabatt! Les mer

Om boka

Se listen over de kreative intervjuobjektene

"Kreativitet handler mer om holdninger enn om evner. Kreativitet er som en muskel som må trenes for holdes ved like og ikke forsvinne."
Stig H. Haug

Boka lærer deg hvordan du kan bli bevisst din egen kreativitet og hvordan du kan trene deg opp til å bli mer kreativ og utnytte din egen skaperkraft. Intervjuene i boka fungerer som inspirasjon og meningen er å få frem lysten til å lage flere og bedre ideer. Stig H. Haug forsøker å gjøre leseren bevisst og sikker på egne kreative krefter.

"Folk må forstå at det ikke er gærent å samarbeide. Samarbeid er nødvendig for at det skal skapes noe. Vi er avhengig av hverandre. Det er viktig å forstå."
Erling Dokk Holm

Seks egenskaper som kjennetegner kreative mennesker:

Illustrasjon: Eli Hovdenak
  1. Jeg vil-menneskene. De har vist og viser en lyst til å få til noe og til å strekke seg etter det som ved første øyekast kan virke som et uoppnåelig mål.
  2. Evnen til å leke: Kast livets bruksanvisning og se verden som en femåring
  3. Evnen til å dele:De aller fleste nye ideer er resultater av to eller flere eksisterende ideer satt sammen på en ny måte. La ideene blomstre og gi dem bort.
  4. Lysten til å lete: Det er ved å se etter det du ikke har sett før at du har størst sjanse til å oppdage noe nytt
  5. Det å tørre: Den eneste måten å komme videre på er å våge å mislykkes. Husk at tør rimer på bør!
  6. Evnen til å oppdage: Det kreative menneske er opptatt av å oppdage. Det er ikke noe problem å fylle dagene med opplevelser. Oppdagelser derimot krever noe mer av oss. Du er din egen reiseleder og guide, og du skal tegne kartet selv. Velg oppdagelser så ofte du kan!

"Det meste er ennå ugjort. Hvilken fremtid!"
IKEAs grunnlegger Ingvar Kamprad

Boka består av intervjuer, kommentarer, gode sitater, konkrete oppgaver og hjemmelekser. Boka gir innsikt i forskjellige kreative prosesser og innholder mange gode råd fra forfatteren om hvordan du kan utvikle kreativitetsmuskler i ditt daglige arbeid.


Tittel: Bli lys. Jakten på det kreative menneske
Forfatter: Stig Hjerkinn Haug
Forlag: Gyldendal Fakta
Innbundet: 182 sider
Illustrert

Fakta