Emosjonsregulering og oppmerksomhet
grunnfenomener i terapi med barn og unge
Karl Jacobsen ; Birgit Svendsen
Hvorfor snakkes det så lite om emosjoner i behandling av barn og unge? Har vi blitt for opptatt av strukturerte utredninger,
diagnoser og behandlingsprogrammer som skal redusere symptomtrykket? Er det tilstrekkelig med symptomreduksjon som tegn på vellykket behandling, eller er det nødvendig å se at barnets vitalitet og
livskraft har kommet tilbake? Denne boken viser at emosjonsregulering og oppmerksomhet er grunnfenomener i utvikling og menneskelig
fungering. Les mer
Paperback
Legg i
Vår pris:
649,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid:
Sendes innen 3 - 10 dager
Storkunde?
Vi gir kvantumsrabatt! Les mer
Hvorfor snakkes det så lite om emosjoner i behandling av barn og unge? Har vi blitt for opptatt av strukturerte utredninger,
diagnoser og behandlingsprogrammer som skal redusere symptomtrykket? Er det tilstrekkelig med symptomreduksjon som tegn på
vellykket behandling, eller er det nødvendig å se at barnets vitalitet og livskraft har kommet tilbake? Denne boken viser
at emosjonsregulering og oppmerksomhet er grunnfenomener i utvikling og menneskelig fungering. Emosjonsregulering er den mest
komplekse prosessen i utviklingen og involverer alle deler av hjernen. Også oppmerksomhet styres fra alle deler av hjernen
og av et samspill mellom emosjon og kognisjon. Forfatterne viser at utvikling av disse funksjonene er en følge av barnets
konstitusjon og samspill med andre fra fødselen av, og at dysfunksjoner i emosjonsregulering og oppmerksomhet antas å ligge
i bunnen av alle psykologiske problemer. Teoretiske modeller og terapeutiske tilnærminger retter seg mot emosjonsregulering
og oppmerksomhet og mot følgetilstandene (symptomene) av langvarig dysfunksjon i disse grunnfunksjonene. Enkelte terapeutiske
tilnærminger behandler bare følgetilstandene, mens andre også retter behandlingen mot å bedre grunnfunksjonene. Med utgangspunkt
i dette diskuterer Jacobsen og Svendsen om det under noen betingelser er tilstrekkelig å behandle symptomene, om det under
andre betingelser er nødvendig å rette behandlingen mot å få i gang de to grunnfunksjonene, eller om en alltid må gjøre begge
deler. Forståelsesrammen som presenteres blir belyst gjennom ulike kasuistikker. Karl Jacobsen er professor i klinisk barnepsykologi
ved NTNU i Trondheim. Han har mange internasjonale og norske publikasjoner. Han har også skrevet, redigert og bidratt i flere
bøker. Hans forskningsområder er terapi med barn, behandling av mennesker med hjerneskade og ulike syndromer, relasjonen emosjon
og kognisjon, utvikling og undersøkelse av syn, og sang og emosjonalitet. Birgit Svendsen er dr.psychol. og førsteamanuensis
ved Psykologisk institutt, NTNU, Trondheim. Hun er også psykologspesialist med klinisk erfaring fra PPT, barnevern, BUP og
sakkyndighetsarbeid. Hennes forskningsområder er terapi med barn og familier, og sentralt i hennes tilnærming står barnets
kommunikasjon, lekens betydning, og emosjonsregulering og oppmerksomhet. Svendsen har laget et fordypningsseminar i psykoterapi
med barn og unge for psykologer og leger i spesialistutdanningen ved RBUP Midt og RBUP Øst og Sør.
- FAKTA
-
Utgitt:
2010
Forlag: Fagbokforlaget
Innbinding: Paperback
Språk: Norsk Bokmål
Sider: 270
ISBN: 9788245007862
Utgave: 1. utg.
Format: 24 x 17 cm
- KATEGORIER:
- VURDERING
-
Gi vurdering
Les vurderinger