Krigens skjønnhet og sorg

første verdenskrig i 213 korte kapitler

; Per Qvale (Oversetter)

Da Peter Englund bestemte seg for å skrive om første verdenskrig, ville han utføre et eksperiment: Han ville skrive en historie der menneskene og deres erfaringer under krigen, deres tanker og lidelser, fikk en sentral rolle. Les mer
Vår pris
304,-
Spar
45,-

Veil. pris: 349,-  (Innbundet) Fri frakt!
Leveringstid: Ikke i salg

Er du interessert i historiebøker ?
Bli med i fordelsklubben Vår historie og få fordelspris kr 296,-

Storkunde?
Vi gir kvantumsrabatt! Les mer

Vår pris: 304,-
Spar: 45,-

Veil. pris: 349,-  (Innbundet) Fri frakt!
Leveringstid: Ikke i salg

Er du interessert i historiebøker ?
Bli med i fordelsklubben Vår historie og få fordelspris kr 296,-

Storkunde?
Vi gir kvantumsrabatt! Les mer

Om boka

Englund ønsket å fjerne seg fra den tradisjonelle måten å skrive om krig på. Krigens skjønnhet og sorg handler derfor ikke om hva krigen var, dens årsaker, forløp, slutt og konsekvenser, men om soldatene,hjelpearbeiderne og de sivile, om deres opplevelser og inntrykk. Peter Englund lykkes uvanlig godt i sitt eksperiment.

19 sterke skjebner
Gjennom historiene til 19 navngitte mennesker, menn og kvinner i alderen 12 til 45 år, de fleste i tyveårene, følger han krigens kronologi. Han bruker deres etterlatte dagbøker, brev og memoarer, og fortellingene gir innblikk i krigens forventning og intensitet, men også krigens råskap, håpløshet, nedverdigelse, sult, sykdom og galskap. Krigens skjønnhet og sorg gir en sterk opplevelse av spenning, nettopp fordi konflikten blir synliggjort gjennom individene. Alle de nitten blir presentert med bakgrunn og alder. De representerer likevel ikke gjennomsnittet av befolkningen siden de fleste er velutdannede og i aller høyeste grad skriveføre. Den italienske alpejegeren Paolo Monelli skriver: "Dette er krigen. Ikke risikoen for å dø, ikke granatenes røde fyrverkeri som blinder når den slår ned med sin hvinende lyd, men følelsen av å være en marionett i hendene på en ukjent dukkemester, og den følelsen kjøler iblant hjertet som om døden selv har grepet tak." Autentiske tekster gjør sterkt inntrykk, det er nesten så tror man er tilstede.

Livet - midt i krigen
Boken har et bredt persongalleri: Pál Kelemen er tyve år da krigen bryter ut. Han er født i Budapest, har gått på latinskole og spilt fiolin under en berømt dirigent. Russiske Andrej Lobanov-Rostovskij, en følsom og boklig anlagt 22-åring, leser uavbrutt, helst franske romaner. Infanteristen Angus Buchanan er utdannet botaniker og zoolog med fugler som spesialfelt. Australske Olive King melder seg som sykepleier og sjåfør i den serbiske hær; hun er av de mange som går inn i krigen med et håp om forandring. Den franske embetsmannen, fredsvennen og forfatteren Michel Corday opplever krigens gang fra Paris der sensurerte aviser gir lite informasjon. Han skriver i sin dagbok: "Man tør ikke si noe negativt om krigen. Krigen er blitt en Gud." 12 år gamle Elfriede Kuhr leker krig med venninnen og skriver betraktninger som vitner om en bratt modningskurve, mens engelske Alfred Pollard gråter fordi han ikke får være med i krigen.

En storslagen bok
aftonbladet

Mer enn seierherrenes historie
I stedet for å beskrive vestfronten og de alliertes kamp, som til nå har vært vanlig, forteller Englund historien om første verdenskrig fra begge sider. Gjennom de 19 aktørene som kommer fra 12 forskjellige land får vi innsikt i krigens gang også i Østeuropa, Midtøsten og Afrika. I et rikt litterært språk med farger, lyder og lukter, maner forfatteren fram en nesten grotesk etstetikk hvor også den ufattelige tragedien kommer til syne: "Alle sjatteringer, ikke minst de grønne, er forlengst borte, og granatstormen har eltet sammen alt til samme matte gråbrune nyanse. (Området er) nå omgitt av en mørk skremmende aura av liklukt og brustent håp." Av de nitten var det to som falt, to kom hjem som helter, to var invalidisert og en måtte i behandling på sinnssykehus. Da den amerikanske hjernekirurgen Harvey Cushing fikk bli med og betrakte fronten ved Zonnebeke i oktober 1917, ble han overraskende begeistret: "Han, som altfor godt kjenner den sorg og elendighet som krigen skaper, har plutselig og nærmest motvillig, i et øyeblikk av svimmelhet der han står ved avgrunnens rand, følt at han har fornemmet også krigens storhet og skjønnhet - eller iallfall de mørke og sterke energier som former tragedien."

Forfatteren selv kaller dette antihistorie, men man kan også si at Krigens skjønnhet og sorg er et vellykket stykke antikrigshistorie skrevet i dagbokens form.

Peter Englund har skapt et mesterverk av fortellende historieskrivning, like merkelig underholdende som skremmende. Han har virkelig overgått seg selv.
Svenska Dagbladet, Mats Gellerfelt

Fakta

Om forfatteren

Peter Englund er historiker og forfatter. Han har skrevet en rekke populærvitenskapelige historiebøker og flere av hans essaysamlinger finnes på norsk. Han er medlem av Svenska akademien.