Min side Kundeservice Gavekort – en perfekt gave Registrer deg

Digitale forskningsmetoder

«Bedst er de to forfattere når de bliver konkrete og empiriske. [...] Tjønndal og Fylling åbner forskerens eller den studerendes øjne for nye forsknings- og analysemuligheder. Også forfatternes idé med at afslutte kapitlerne med et par «refleksionsspørgsmål» er god og fungerer glimrende. [... Dette] er en god og hurtig læst bog for forskere som vil danne sig et overblik over de nye digitale felter. Den er også velegnet i en undervisningskontekst sidst på et BA-kursus om kvalitativ metode.»

Bjørn Schiermer og Thea Rabe, sosiologen.no, 1. desember 2021

Digitale forskningsmetoder gir en introduksjon til ulike strategier for å samle samfunnsvitenskapelige data ved bruk av digitale hjelpemidler. Boken skiller mellom forskningsdesign hvor innhold på internett og sosiale medier brukes som sekundærdata (tekst, bilder og video som ikke er produsert for forskningsformål) og forskningsdesign hvor digitale plattformer og verktøy brukes til å skape primærdata (innsamling av data for forskningsformål). Les mer

289,-
Paperback
Sendes innen 3 virkedager
Digitale forskningsmetoder gir en introduksjon til ulike strategier for å samle samfunnsvitenskapelige data ved bruk av digitale hjelpemidler. Boken skiller mellom forskningsdesign hvor innhold på internett og sosiale medier brukes som sekundærdata (tekst, bilder og video som ikke er produsert for forskningsformål) og forskningsdesign hvor digitale plattformer og verktøy brukes til å skape primærdata (innsamling av data for forskningsformål).

Sentrale temaer som behandles i boken er:

Rekruttering av respondenter til spørreskjema via sosiale media Nettbaserte intervju Virtuell etnografi og visuelle metoder Stordata Forskningsetiske dilemma ved digitale forskningsmetoder Metodologiske utfordringer ved digitale forskningsmetoder Boken passer både for studenter og etablerte forskere som ønsker en innføring i samfunnsvitenskapelige digitale forskningsmetoder.

Detaljer

Forlag
Cappelen Damm akademisk
Innbinding
Paperback
Språk
Norsk Bokmål
Sider
168
ISBN
9788202693930
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2021
Format
21 x 15 cm
Serie
Forskningsmetoder

Bla i boka

Anmeldelser

«Bedst er de to forfattere når de bliver konkrete og empiriske. [...] Tjønndal og Fylling åbner forskerens eller den studerendes øjne for nye forsknings- og analysemuligheder. Også forfatternes idé med at afslutte kapitlerne med et par «refleksionsspørgsmål» er god og fungerer glimrende. [... Dette] er en god og hurtig læst bog for forskere som vil danne sig et overblik over de nye digitale felter. Den er også velegnet i en undervisningskontekst sidst på et BA-kursus om kvalitativ metode.»

Bjørn Schiermer og Thea Rabe, sosiologen.no, 1. desember 2021

«... den här boken [kan] tvivelsutan fungera som en avdramatiserande ögonöppnare för att få forskare och studenter att våga inkludera digitala forskningsmetoder i sin forskningsdesign. [...] Det är något Fylling och Tjønndal lyckas med i det att deras bok kan entusiasmera och skapa mersmak för forskning om och med det digitala. Kanske kan den på sikt öppna upp för diskussioner om vad digitala plattformar, internet och sociala medier betyder i deras vetenskapsområden ...»

Martin Berg, idrottsforum.org 17. februar 2022

Kunders vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Digitale forskningsmetoder:

Se flere

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv