Grønn markedsføringsledelse
om bærekraftig entreprenørskap, strategi og markedsføring
Grønn markedsføringsledelse er den første norske læreboka som handler om bærekraftig entreprenørskap, strategi og markedsføring.
Vi håper den skal bidra til å endre praksis i næringsliv og i organisasjoner. Les mer
- Vår pris
- 419,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 - 10 dager
Vår pris:
419,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 - 10 dager
Grønn markedsføringsledelse er den første norske læreboka som handler om bærekraftig entreprenørskap, strategi og markedsføring.
Vi håper den skal bidra til å endre praksis i næringsliv og i organisasjoner. De viktigste endringsaktørene i norsk økonomi
er bedriftene, og det er derfor viktig at kunnskapen om strategier, metoder og instrumenter som kan bidra til et grønt entreprenørskap,
er på pensumlistene til dem som i fremtiden skal bidra til positive endringer. Boka gir en oversikt over de viktigste elementene
for å skape bærekraftige endringsprosesser, som igjen krever at både sosiale, miljømessige og økonomiske resultater vektlegges.
Den klassiske bedriftsøkonomiske modellen med en snever forståelse av økonomiske resultater må endres til å forankre bedriftenes
strategier mot bærekraftig virksomhet. I den nye, «grønne» modellen er dette resultatet tredelt. Beslutninger må knytte sosiale
og relasjonelle forhold til miljødimensjoner og økonomiske resultater. Det er synergieffektene mellom disse tre resultatdimensjonene
som skaper fremtidig bærekraft. Derfor handler denne boka om hvordan strategier og beslutninger kan stimulere til å øke de
bærekraftige resultatene. Videre ser vi på hvordan bedriftene kan bidra til å endre forbruksmønsteret og det fysiske miljøet.
Studentene skal lære hvordan koplingen er mellom bærekraft og forbruk i ulike næringer, forsyningskjeder og sektorer, og hvilke
effekter bærekraft kan ha på måten organiseringen av økonomisk aktivitet skjer på. Bedriftenes ansvar stopper ikke lenger
ved handledisken i butikkene. Avanserte innhentings- og avfallssystemer bidrar til å utvikle bærekraftige livssykluser for
produkter, som igjen bidrar til at bedrifters image, brands og tillit i markedet endres. Studenter som har lest denne boka,
skal bli i stand til å identifisere «grønne» verdier og segmenter og omsette disse i strategier, planlegging og beslutninger
samt kunne rapportere bærekraftige resultater til ulike interessenter (eiere, ansatte, kunder osv.). Arne Nygaard er professor
ved Høyskolen Kristiania. Nygaard har publisert mer enn 50 vitenskapelige artikler, syv bøker, samt kommentarer og artikler
om bedriftsøkonomiske temaer i populærpresse og aviser.