Eldst i barnehagen og yngst i skolen
«Myndighetene burde stimulere til et systematisk samarbeid mellom barnehagens og skolens pedagoger om å utvikle en ny pedagogikk.»
Dagsavisen
Sentrale spørsmål i Eldst i barnehagen og yngst i skolen er om vi tilbyr 5- og 6-åringene en hverdag som bygger på det forskning om lek og læring viser, og hvordan skolen best mulig kan være klar til å ta imot 6-åringene. Les mer
Den viktigste oppgaven barnehagen, skolen og SFO skal ivareta er barnas behov for lek, læring og mestring. Barna skal oppleve at det er sammenheng mellom de ulike institusjonene. Barnehage skal ikke være skole - og omvendt. Samtidig er det utfordrende å identifisere og praktisere det som skal være likt, og det som skal være forskjellig. Boka gir eksempler på hvordan samarbeid og helhet kan utvikles, og hvordan praktiske ordninger for overganger kan være. Sentralt står tiltak som fremmer dialog og samarbeid mellom personalet i barnehage, skole og skolefritidsordninger.
Eldst i barnehagen og yngst i skolen er skrevet for studenter i barnehagelærer- og grunnskolelærerutdanningene. Boka er også aktuell for alle som jobber i barnehage, skole og SFO.
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm akademisk
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 133
- ISBN
- 9788202687243
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2020
- Format
- 24 x 17 cm
Bla i boka
Anmeldelser
«Myndighetene burde stimulere til et systematisk samarbeid mellom barnehagens og skolens pedagoger om å utvikle en ny pedagogikk.»
Ingeborg Tveter Thoresen og Sigurd Aukland, Dagsavisen
«Her får du et innblikk i utfordringene ved å skape gode overganger mellom barnehage og skole, samt flere praktiske tips. [...] Forfatterne gir en solid oversikt over mulige problemfelt. Dette tenker jeg er viktig for å utdanne autonome, kritiske og samfunnsbevisste profesjonsutøvere i barnehage og skole. [...] Dette er en bok jeg har savnet, fordi den tilbyr leseren en balansert fremstilling av muligheter og realiteter i overgangen barnehage - skole.»
Monica Bjerklund, dosent i spesialpedagogikk og se, Første steg 1/2021