Min side Kundeservice Gavekort – en perfekt gave Registrer deg

Åndens fenomenologi

Hvordan har menneskeånden blitt til? Hva måtte den gjennomgå og gjennomleve for å komme fram til den kunnskapen vi har nå? - Dette er tema for Åndens fenomenologi.

I Hegels framstilling består kunnskapen vår - den ånden vi kjenner - av resultatet av ulike synspunkter. Les mer

499,-
Sendes innen 3 virkedager
Hvordan har menneskeånden blitt til? Hva måtte den gjennomgå og gjennomleve for å komme fram til den kunnskapen vi har nå? - Dette er tema for Åndens fenomenologi.

I Hegels framstilling består kunnskapen vår - den ånden vi kjenner - av resultatet av ulike synspunkter. Han framstiller disse med deres sterke og svake sider. Alle disse sidene ved kunnskapen vår ender opp med en helhetsforståelse. «Det hele er det sanne» heter det. Men det hele er ikke forståelig uten delene. - Hegel trodde ikke han visste alt. Kapittel åtte, med tittelen «absolutt kunnskap», er en oppsummering av den kunnskapen han hadde framstilt i sidene foran, den som fortalte hvordan filosofen mente ånden kunne bli det den var blitt. Denne kunnskapen beskrev han nærmere i Logikkvitenskapen.

Boka har vært lest på mange forskjellige vis. Kommentarlitteraturen er enorm. Det er ikke én måte å lese Hegels verk på. «Filosofi er å fatte sin egen tid i tanker,» skriver han et annet sted. Vår tid er ikke Hegels tid, men Hegels verk hører til blant forutsetningene for hvordan vi kan forstå vår egen.

Medlemsvurdering:
I desse tider då alle går rundt og er kritisk til Hegel og ordet Hegelianer har blitt skjellsord, alt dette fordi kjendisar som Nietzsche og Deleuze har omtalt Hegel i stort sett negative og sardoniske vendingar, i denne tida vil det vere eit svært godt supplement og korrektiv å lese denne boka av filosofen.
Boka omhandlar kva Hegel legg i orda ånd, væren, vorden og historie. Han førestiller seg at verda er rørt av ei ånd, av ei fornuftig ånd som gjer at verda heile tida utviklar seg til å bli betre og betre og meir og meir fornuftig. Alt dette skriver han svært detaljert om, og han skriv usedvanleg vanskeleg og lite tilgjengeleg.
Dette er kanskje ein av grunnane til at eg likar boka. Den er kul, den var svært original og den er sikkert original den dag i dag, men ja, eg eg er ikkje einig med han og eg trur ikkje dei fleste heller av nordmenn er einige med han, men likevel viss du har litt erfaring med vanskeleg bøker, les denne boka, den vil ikkje skuffe deg.

Karen er deilig som ein blome

Se alle vurderinger

Detaljer

Forlag
Vidarforlaget
Innbinding
Innbundet
Språk
Norsk Bokmål
Sider
579
ISBN
9788279902607
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2022
Originaltittel
Phänomenologie des Geistes
Format
22 x 15 cm

Kunders vurdering

K
Karen er deilig som ein blome – 19.01.2006

– I desse tider då alle går rundt og er kritisk til Hegel og ordet Hegelianer har blitt skjellsord, alt dette fordi kjendisar som Nietzsche og Deleuze har omtalt Hegel i stort sett negative og sardoniske vendingar, i denne tida vil det vere eit svært godt supplement og korrektiv å lese denne boka av filosofen.
Boka omhandlar kva Hegel legg i orda ånd, væren, vorden og historie. Han førestiller seg at verda er rørt av ei ånd, av ei fornuftig ånd som gjer at verda heile tida utviklar seg til å bli betre og betre og meir og meir fornuftig. Alt dette skriver han svært detaljert om, og han skriv usedvanleg vanskeleg og lite tilgjengeleg.
Dette er kanskje ein av grunnane til at eg likar boka. Den er kul, den var svært original og den er sikkert original den dag i dag, men ja, eg eg er ikkje einig med han og eg trur ikkje dei fleste heller av nordmenn er einige med han, men likevel viss du har litt erfaring med vanskeleg bøker, les denne boka, den vil ikkje skuffe deg.

M
Marie – 22.10.2005

– Hegel ser på historien som åndens historie. En overindividuell ånd beveger historien framover i et dialektisk mønster. Dialektikk innebærer at motsetninger møtes. Dette er fruktbart, fordi motsetningene går opp i en syntese og blir noe annet og bedre (det var dette som inspirerte Marx' historiesyn). Verdenshistorien er en historie om bevissthetens utvikling. Først er bevisstheten sanseslig. Mennesket tror at det det ser virkelig eksisterer i seg selv (an sich), men det viser seg at det bare eksisterer for dem selv (für mich). Etter denne erkjennelsen retter bevisstheten blikket mot seg selv. Hegel mener at gapet mellom subjekt og objekt må overkommes. Bevisstheten må gi avkall på seg selv og tre inn i "ånden". Da vil bevissthetens framstilling faller sammen med åndens egentlige natur. Men ånden måtte utvikle seg gjennom historien for å nå denne naturen; finne seg selv og fullbyrde verden. Hvis dette høres komplisert ut, så blir det ikke mindre komplisert av å lese boka. Den er ekstremt vanskelig skrevet og jeg anbefaler å lese andres tolkninger av Hegel isteden.

Oppdag mer

Bøker som ligner på Åndens fenomenologi:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

Hegel
Ny!

Hegel

Sigurd Hverven
Innbundet 
399,-
 

Bibelen

Kjell Arild Pollestad
Innbundet 
655,- 749,-
 

Stormen

Ivo de Figueiredo
Innbundet 
419,- 479,-
 

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv