Reisen til Bretton Woods
«Maria Berg Reinertsen gjer ein imponerande jobb for folkeopplysning og historisk innsikt.»
Tom Hetland, Stavanger Aftenblad
Historien om båtturen som la grunnlaget for verdensøkonomien slik vi kjenner den i dag 70 år senere. I løpet av overfarten til Bretton Woods-konferansen laget de reisende utkast til hvordan Verdensbanken og IMF skulle se ut mens Queen Mary gikk i sikksakk for å unngå tyske ubåter. Kan vi i dag lære noe av mennene som samlet seg på Atlanterhavet sommeren 1944 for med Keynes ord å benytte ”krigens ro” til å skape en bedre verden?
Les merHistorien om båtturen som la grunnlaget for verdensøkonomien slik vi kjenner den i dag 70 år senere. I løpet av overfarten til Bretton Woods-konferansen laget de reisende utkast til hvordan Verdensbanken og IMF skulle se ut mens Queen Mary gikk i sikksakk for å unngå tyske ubåter. Kan vi i dag lære noe av mennene som samlet seg på Atlanterhavet sommeren 1944 for med Keynes ord å benytte ”krigens ro” til å skape en bedre verden?
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm
- Innbinding
- Innbundet
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 223
- ISBN
- 9788202497798
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2017
- Originaltittel
- Reisen til Bretton Woods
- Format
- 21 x 14 cm
- Priser
- NTNUs litteraturpris 2018
Lytt til utdrag
Utdraget er hentet fra lydbokbokutgaven
Les utdrag
Utdraget er hentet fra e-bok-utgaven. Åpne utdrag herAnmeldelser
«Maria Berg Reinertsen gjer ein imponerande jobb for folkeopplysning og historisk innsikt.»
Tom Hetland, Stavanger Aftenblad
«Maria Reinertsen skriver godt. Hun veksler elegant mellom fortidens uenigheter og nåtidens utfordringer. (...) Det gjør boken til noe mer enn bare en historiebok om en avgjørende epoke, den blir også en debattbok som på en innsiktsfull måte gir oss oversikt over noen av de sentrale stridstemaene i verdensøkonomien de siste tiårene.»
Trond Gram, Dagsavisen
«'Reisen til Bretton Woods' av Maria Berg Reinertsen er både en cruiseskildring og en nådeløs innføring i Verdensbanken, Pengefondet og krigsårenes transatlantiske skipsfart.»
Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv