Jeg vil også være med!
«... en grundig og meget lærerik bok om barn som av forskjellige årsaker blir utestengt i lek [...] Jeg anbefaler boken til alle som brenner for dette temaet. Er du student, nybegynner i barnehageverdenen eller har allerede lang fartstid der, så vil denne boken enten lære deg noe nytt eller hjelpe deg å systematisere kunnskap du allerede har.»
Elisabeth Førde, Pedagogisk bokorm 1/2011
Hovedformålet med boka er å gi barnehagepersonale, førskolelærerstudenter og andre studenter på høgskole- og universitetsnivå som er opptatt av førskolebarn, et innblikk i hvordan man i barnehagen kan oppdage, kartlegge og iverksette tiltak overfor barn som ofte blir avvist og ignorert av sine jevnaldrende. Les mer
Bokas tema belyses fra ulike teoretiske perspektiver. Sentralt står teori om lek, avvisning og ignorering og kanskje aller viktigst: teori om hvordan personalet i barnehagen kan hjelpe barn som før har blitt avvist og ignorert, til å bli inkludert i leken. For å få til dette er lekegrupper med 2-3 andre barn og en voksen den metoden som blir beskrevet. Lekegruppene blir satt sammen og tiltakene satt i verk på bakgrunn av kartlegging som er gjort på forhånd. De er skreddersydd det enkelte barnet og dets barnehagekontekst og følger ikke en ferdiglaget mal. Den voksnes oppgave i lekegruppen blir å observere barnet og gi det tilpasset støtte mens leken og samhandlingen pågår.
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm akademisk
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 183
- ISBN
- 9788202322304
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2010
- Format
- 24 x 17 cm
Anmeldelser
«... en grundig og meget lærerik bok om barn som av forskjellige årsaker blir utestengt i lek [...] Jeg anbefaler boken til alle som brenner for dette temaet. Er du student, nybegynner i barnehageverdenen eller har allerede lang fartstid der, så vil denne boken enten lære deg noe nytt eller hjelpe deg å systematisere kunnskap du allerede har.»
Elisabeth Førde, Pedagogisk bokorm 1/2011