Min side Kundeservice Vår historie Gavekort – en perfekt gave Registrer deg

Lydhørt samspill

samskapende økosentrisk kunstpedagogikk med små barn
Lydhørt samspill handler om betydningen av å lytte i en samskapende prosess, og om kunstpedagogisk arbeid med små barn. Hvordan kan barnehagelærere bruke kunstfagene i utforskende prosesser sammen med de yngste barna i barnehagen? Denne boken viser hvordan lek og kunstfag danner en tverrfaglig arena i møte mellom barn og voksne, stedet og naturen. Les mer
369,-
Paperback
Sendes innen 1 virkedag
Lydhørt samspill handler om betydningen av å lytte i en samskapende prosess, og om kunstpedagogisk arbeid med små barn. Hvordan kan barnehagelærere bruke kunstfagene i utforskende prosesser sammen med de yngste barna i barnehagen? Denne boken viser hvordan lek og kunstfag danner en tverrfaglig arena i møte mellom barn og voksne, stedet og naturen.

Gjennom eksempler fra samskapende kunstprosjekter med barn, belyser forfatteren hvordan naturmaterialer, som trær og frø, i samspill med musikk, drama, tegning, fortelling og litteratur kan brukes for å styrke barns nysgjerrighet og skaperglede i barnehagen. Med filosofiske spørsmål, vakre fotografier og dokumentasjon fra konkrete prosjekter får leseren praktiske verktøy, øvelser og inspirasjon til skapende prosesser i lydhørt samspill mellom barn, materialer, miljø og natur.

Lydhørt samspill er for studenter i barnehagelærerutdanningen og andre som vil utforske lyttende og samskapende kunstpedagogiske prosesser med barn i et økosentrisk perspektiv.

Lise Hovik er professor i drama ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (1996–), kunstnerisk leder for Teater Fot (2004–) og prosjektleder for Lydhør (2019–). Hun har forsket med kunst siden doktorgradsprosjektet De Røde Skoene (2008–14), og har gjort en rekke kunstneriske forskningsprosjekt om kunst for og med de aller yngste barna: Fuglesang-prosjektet (2012), Verken fugl eller fisk (2017–20), Animalium (2019–25) og Operafrø (2023). I arbeidet med Lydhør-prosjektene har hun utviklet en økosentrisk kunstpedagogikk som retter seg mot barnehage, utdanning, forskning og kunst med de yngste barna på tvers av kunstfagene og med lek som omdreiningspunkt.

Detaljer

Forlag
Fagbokforlaget
Innbinding
Paperback
Språk
Bokmål
Sider
163
ISBN
9788245035018
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2025
Format
24 x 17 cm

Bla i boka

Kunders vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Lydhørt samspill:

Se flere

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv