Stillhet i barnehage og skole

steg for steg

; Ingebjørg Nesheim (Oversetter)

Hvert år blir over 60 000 skoleelever i Norge utsatt for mobbing. Bruken av antidepressiver øker. Andelen elever uten grunnskolepoeng er doblet siste tiår. Samtidig stilles det store krav til pedagoger i barnehage og skole for hva elevene skal lære, ofte i et urolig læringsmiljø. Les mer
Vår pris
350,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager

Storkunde?
Vi gir kvantumsrabatt! Les mer

Vår pris: 350,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager

Storkunde?
Vi gir kvantumsrabatt! Les mer

Om boka

Hvert år blir over 60 000 skoleelever i Norge utsatt for mobbing. Bruken av antidepressiver øker. Andelen elever uten grunnskolepoeng er doblet siste tiår. Samtidig stilles det store krav til pedagoger i barnehage og skole for hva elevene skal lære, ofte i et urolig læringsmiljø. Denne boka viser hvordan enkle metoder kan bidra til ro og livsmestring for barn og voksne. Anna Bornstein, forfatter og journalist, tok midt på 1990-tallet initiativ til den ideelle organisasjonen Drömmen om det goda, som nå har utviklet og lært bort sin stillhetsmetodikk til pedagoger i skole og barnehage i mer enn tjue år. Metodikken har fire øvelsesformer - stillhet, berøring, refleksjon og kontemplativ bevegelse.

I denne norske utgaven beskrives også utviklingen av Drømmen om det gode i Norge, som har pågått siden 2004, med resultater fra blant annet barnehager og et livsmestringsprosjekt i grunnskolen i Alta. Boka deler erfaringer, øvelser og ofte forbausende resultater fra barnehage, grunnskole og videregående skole. Lærerne gir sine refleksjoner, og vi får ta del i barnas og elevenes respons på øvelsene. Resultatene blir belyst med medisinsk og nevrologisk forskning. Boka er en gullgruve for pedagoger, barnehageledere og rektorer som ønsker å skape et rolig og trygt læringsmiljø for barn og unge. Bokas mange øvelser og eksempler gjør den til et nyttig verktøy for alle som har med barn og unge å gjøre. De vil oppdage at barna liker - og trenger! - stille stunder.
Boken har forord av Vidar Vambheim, førsteamanuensis ved Universitetet i Tromsø, pedagogikk og fredsstudier.

Fakta