– Boka gir en grei oversikt over emnet forretningsstrategi, men er som lærebok helt håpløs. Den er veldig lite pedagogisk, med et unødvendig (og umotivert) høyt detaljnivå og få relevante eksempler som gjør at studenten kan trekke ut det som er nyttig for videre karriere. Det er ingen øvingsoppgaver eller spørsmål som hjelper studenten på vei, og vanskelig å forstå hva som egentlig er viktig i hvert kapittel. Det er synd at en slik bok blir valgt som pensum i studieprogrammer på bachelornivå i Norge.
Strategi
Strategi er viktig for enhver virksomhet enten man driver kommersielt eller ikke. Denne boken gir en grunnleggende forståelse av strategifaget både på teoretisk og praktisk nivå. Den gir et rammeverk for å utvikle virksomhetens strategi og viser flere måter å angripe strategiarbeidet i organisasjoner på. Les mer
Boken presenterer den klassiske strategiprosessen fra utforming av visjon, forretningsidé og mål, via ekstern og intern analyse til valg av strategi, iverksettelse og evaluering av yteevne, men også alternative tilnærminger til strategiformulering og iverksettelse.
Faget har gjennomgått vesentlige endringer de siste årene, og denne utgaven innebærer en betydelig revidering og inkluderer nyere grep innen strategi. Boken diskuterer spesifikt den effekten digitalisering, det grønne skiftet og covid-19-pandemien har på samfunnet og internasjonale relasjoner, menneskelig atferd, organisasjoner, strategier, forretningsmodeller og strategiprosessen.
Boken retter seg mot ledere som ønsker en faglig oppdatering og referansekilde, og mot studenter som ønsker eller trenger en grunnleggende introduksjon til strategifaget og til strategiske nøkkelbegreper.
Dr. Göran Roos er daglig leder i konsulentselskapet Intellectual Capital Services i London og har jobbet som konsulent i over 50 land. Han innehar eller har innehatt akademiske posisjoner ved universiteter i syv land og sitter i redaksjonsrådet i flere internasjonale akademiske tidsskrifter og i bedriftsstyrer. Han er også medlem av Australian Academy of Technological Sciences and Engineering (ATSE) og Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA).
Dr. Georg von Krogh er professor ved ETH Zürich (Swiss Federal Institute of Technology). Han leder også det internasjonale rådgivningsutvalget ved Norges forskningsråd og er aktiv konsulent i Europa og Nord-Amerika.
Dr. Johan Roos er Chief Academic Officer vid HULT International Business School med campus i London, Boston, San Francisco og Dubai. Han har ledet flere handelshøyskoler, grunnlagt sveitsiske Imagination Lab Foundation, er medoppfinner av LEGO Serious Play® og er medlem av Akademiet for de Tekniske Videnskaper i Danmark.
Detaljer
- Forlag
- Fagbokforlaget
- Språk
- Norsk Bokmål
- ISBN
- 9788245039771
- Utgave
- 2. utg.
- Utgivelsesår
- 2022
Les utdrag
Åpne utdrag herKunders vurdering
Skriv en vurdering
– Strategi handler i bunn og grunn om hvorfor man eksisterer som organisasjon, hva man vil produsere, og hvordan man skal nå sine mål. For kommersielle virksomheter handler det dessuten om hvordan man skal gjøre alt dette på en lønnsom måte. Uansett om man driver kommersielt eller ikke, er strategi svært viktig. Det er mange måter å angripe strategiarbeidet i organisasjoner på og denne boken dekker de viktigste. Boken er med på å gi leseren en grunnleggende forståelse for feltet strategi, både på et teoretisk og et praktisk nivå. Praktiske eksempler og casestudier skal gjøre det enklere å forstå de teoretiske modellene. Dette er ei god bok som jeg absolutt kan anbefale videre.