Fangene som forsvant

NSB og slavearbeiderne på Nordlandsbanen

Åpner et mørkt kapittel i norsk krigshistorie.

VG Terningkast 5
«Klokt og viktig om slavearbeid og glemsel» - Aftenposten

«Åpner et mørkt kapittel i norsk krigshistorie» -(Terningkast 5) VG

Nærmere 100 000 sovjetiske krigsfanger var slaver i Norge under krigen. Les mer
Vår pris
363,-
Spar
36,-

Veil. pris: 399,-  (Innbundet) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager

Er du interessert i historiebøker ?
Bli med i fordelsklubben Vår historie og få fordelspris kr 339,-

Storkunde?
Vi gir kvantumsrabatt! Les mer

Vår pris: 363,-
Spar: 36,-

Veil. pris: 399,-  (Innbundet) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager

Er du interessert i historiebøker ?
Bli med i fordelsklubben Vår historie og få fordelspris kr 339,-

Storkunde?
Vi gir kvantumsrabatt! Les mer

Om boka

«Klokt og viktig om slavearbeid og glemsel» - Aftenposten

«Åpner et mørkt kapittel i norsk krigshistorie» -(Terningkast 5) VG

Nærmere 100 000 sovjetiske krigsfanger var slaver i Norge under krigen. Rundt 13 000 av dem var med på å bygge Nordlandsbanen. På den 14 mil lange strekningen fra Mo i Rana til Fauske samarbeidet Norges Statsbaner (NSB) med de tyske okkupantene.

I Fangene som forsvant forteller Bjørn Westlie den brutale historien om NSBs utnyttelse av de sovjetiske slavearbeiderne, der tusenvis av fanger døde - for siden å bli glemt.
Etter krigen ble fangenes skjebne knapt omtalt i NSBs egen historie og minnene etter dem ble utslettet. Hvordan kan det ha seg at bare én av NSBs sentrale ledere ble etterforsket etter krigen for samarbeidet med okkupantene?

Fakta