– Denne boka er en av de viktigste du kan lese dersom du er et engasjert menneske i dag. Den foretar en dyptgående analyse av hvordan de store selskapene bruker merkevarebygging, til mer og mer å ta over det offentlige rom, og hvordan markedsøkonomien slik fjerner, ikke skaper, frihet. Dessuten avslører Klein de sjokkerende forholdende de ansatte i megaselskapene, eller deres kontraktører i fattige deler av verden, arbeider under. Til slutt viser hun hvordan en gryende opposisjon har vokst fram mot merkets allmakt. Klein fører en lettlest penn som ikke av den grunn blir noe mindre seriøs, teksten har humor uten å bli flåsete, og hun bygger opp argumentasjonen på en god måte. Er det noe jeg skal kritisere henne for er det at hun kan hende virker litt naiv når det gjelder dette opprøret mot merkene og hvor sterkt dette er - men hvem er vel jeg som kan spå om fremtiden. Uansett, en meget viktig bok som alle bør lese for å bli klokere, og kanskje til og med skifte synsvinkel på saker og ting.
No Logo
«
‘The Das Kapital of the growing anti-corporate movement’ Guardian
‘A riveting, conscientious piece of journalism and a strident call to arms. Packed with enlightening statistics and extraordinary anecdotal evidence, “No Logo” is fluent, undogmatically alive to its contradictions and omissions and positively seethes with intelligent anger.’ Sam Leith, Observer
‘A fascinating ride through the history of marketing…Klein brilliantly humanises “No Logo” with fascinating personal stories, her voice firm but never preachy, her argument detailed but never obscure.’ Alex O’Connell, The Times
‘Naomi Klein brilliantly charts the protean nature of consumer capitalism, how it absorbs radical challenges to its dominance and turns them into consumer products.’ Madeleine Bunting, Guardian
‘A sharp and very timely book … A couple of chapters in, your mind is already reeling … convincing and necessary, clear and fresh, calm but unsparing’ Guardian
‘A manifesto and a call to arms that sometimes reads like an Orwellian nightmare’ Financial Times
»
Klein viser hvordan merker er til stede over alt, ikke bare i media og på gata, men i økende grad også på skolene. De multinasjonale selskapene hevder at de støtter mangfoldet, men Klein viser hvor enkelt det er for store kjeder å sensurere innholdet i f. Les mer
Kundevurdering:
Denne boka er en av de viktigste du kan lese dersom du er et engasjert menneske i dag. Den foretar en dyptgående analyse av hvordan de store selskapene bruker merkevarebygging, til mer og mer å ta over det offentlige rom, og hvordan markedsøkonomien slik fjerner, ikke skaper, frihet. Dessuten avslører Klein de sjokkerende forholdende de ansatte i megaselskapene, eller deres kontraktører i fattige deler av verden, arbeider under. Til slutt viser hun hvordan en gryende opposisjon har vokst fram mot merkets allmakt. Klein fører en lettlest penn som ikke av den grunn blir noe mindre seriøs, teksten har humor uten å bli flåsete, og hun bygger opp argumentasjonen på en god måte. Er det noe jeg skal kritisere henne for er det at hun kan hende virker litt naiv når det gjelder dette opprøret mot merkene og hvor sterkt dette er - men hvem er vel jeg som kan spå om fremtiden. Uansett, en meget viktig bok som alle bør lese for å bli klokere, og kanskje til og med skifte synsvinkel på saker og ting.jojo
Detaljer
- Forlag
- Fourth Estate Ltd
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Engelsk
- ISBN
- 9780007340774
- Utgivelsesår
- 2009
- Format
- 20 x 13 cm
Om forfatteren
Anmeldelser
«
‘The Das Kapital of the growing anti-corporate movement’ Guardian
‘A riveting, conscientious piece of journalism and a strident call to arms. Packed with enlightening statistics and extraordinary anecdotal evidence, “No Logo” is fluent, undogmatically alive to its contradictions and omissions and positively seethes with intelligent anger.’ Sam Leith, Observer
‘A fascinating ride through the history of marketing…Klein brilliantly humanises “No Logo” with fascinating personal stories, her voice firm but never preachy, her argument detailed but never obscure.’ Alex O’Connell, The Times
‘Naomi Klein brilliantly charts the protean nature of consumer capitalism, how it absorbs radical challenges to its dominance and turns them into consumer products.’ Madeleine Bunting, Guardian
‘A sharp and very timely book … A couple of chapters in, your mind is already reeling … convincing and necessary, clear and fresh, calm but unsparing’ Guardian
‘A manifesto and a call to arms that sometimes reads like an Orwellian nightmare’ Financial Times
»
Kunders vurdering
Skriv en vurdering
– Dette har etter hvert blitt en legendarisk bok fordi den var med på å vekke folk brutalt opp for hva de store multinasjonale selskapene gjør med oss som enkelt mennesker gjennom sin aggressive markedsføring. Boken tar for seg de forskjellige aspektene tema for tema, og går relativt grundig til verks. Klein påstår aldri at hun er objektiv i sin bok, og det merker man da også noe til men ikke så mye at det blir brysomt. Til tross for det tunge temaet klarer Klein å skrive på en slik måte at temaet blir tilgjengelig for allmenheten, det skal hun ha skryt for.
– No Logo handler om, og er en kritikk av, hva multinasjonale selskaper gjør med oss og samfunnet vårt. Det kretser mest rundt temaet merkevarebygging, men dette temaet åpner for en mer helhetlig analyse av de multinasjonale selskapene. Boken er delt inn i oversiktelige kapitler og hoveddeler. Kleins påstander er velbegrunnede og skrevet på en forbausende lettfattelig måte. Boken utviklet seg til å bli antikapitalisters og andre globaliseringskritiske gruppers bibel. Det er ikke uten grunn. Leser du denne boken blir du grundig satt inn i vilke argumenter som finnes mot den kapitalistiske utviklingen. Samtidlig får du en del detaljkunnskaper ingen skulle vært foruten.