– Dette var ei perfekt bok for meg med en herlig blanding av historie og spenning. Klimaks er slutten når nåtid og fortid smelter sammen og man endelig forstår hele sammenhengen.
Menneskehunger
«Den er godt skrevet, inneholder mange krumspring, mange potensielle mistenkte, mange blindspor, ja det er en bladvender av ypperste merke – med et stort, sammensatt og skikkelig herlig persongalleri, som også inkluderer Adressas kyniske krimreporter Vlado Teneski.»
Ole Jacob Hoel, Adresseavisen
Krim om en grav fra middelalderen, om kokekunst, lengsel etter hevn og menneskets destruktive appetitt. Og om sårbarheten hos en aldrende småbarnsfar.
Samme dag politiførstebetjent Odd Singsaker kommer tilbake fra pappaperm, gjør en arkeolog i Trondheim en uhyggelig oppdagelse i en grav fra 1200-tallet: Lårbeinet til skjelettet i graven er byttet ut med en knokkel av helt ny dato.
Les mer
Samme dag politiførstebetjent Odd Singsaker kommer tilbake fra pappaperm, gjør en arkeolog i Trondheim en uhyggelig oppdagelse i en grav fra 1200-tallet: Lårbeinet til skjelettet i graven er byttet ut med en knokkel av helt ny dato. Kort tid senere blir en restaurantanmelder funnet drept i den lukkede bakgården til et av byens bedre spisesteder. Kroppen mangler hele det ene beinet.
Odd Singsaker står overfor en forbryter som skal komme til å utfordre og teste alle hans evner. En selvsikker morder som spiller et utspekulert spill, og som kommer Singsaker skremmende tett inn på livet: En dag oppdager han en blodflekk i sin egen datters barnevogn. Blodet stammer fra den drepte restaurantanmelderen.
Anmelderne mener:
"Den er godt skrevet, inneholder mange krumspring, mange potensielle mistenkte, mange blindspor, ja det er en bladvender av ypperste merke - med et stort, sammensatt og skikkelig herlig persongalleri, som også inkluderer Adressas kyniske krimreporter Vlado Teneski."
Ole Jacob Hoel, Adresseavisen
"Det er som alltid fornøyelig å lese seg gjennom sentrale og mer perifere steder i trønderhovedstaden. Pennen beveger seg lett og ledig. Og trofaste Brekke-lesere er blitt glade i nevnte Singsaker og kona Felicia for lenge siden.
Per Magne Midjo, Trønder-Avisa
"Brekke [er] en av de norske krimforfatterne som skriver best; han har tempo, temperatur og godt språk."
Tarald Aano, Stavanger Aftenblad
"Solid driv i handlingen."
Finn Stenstad, Tønsberg Blad
"Med kreativ hånd styres vi gjennom en skog av uhygge i Jørgen Brekkes roman."
Jon Terje Grønli, Gjengangeren
Medlemsvurdering:
Dette var ei perfekt bok for meg med en herlig blanding av historie og spenning. Klimaks er slutten når nåtid og fortid smelter sammen og man endelig forstår hele sammenhengen.Alice
Detaljer
- Forlag
- Gyldendal
- Språk
- Norsk Bokmål
- ISBN
- 9788205529571
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2019
- Serie
-
Odd Singsaker 7
Lytt til utdrag
Utdraget er hentet fra lydbokbokutgaven
Les utdrag
Åpne utdrag herAnmeldelser
«Den er godt skrevet, inneholder mange krumspring, mange potensielle mistenkte, mange blindspor, ja det er en bladvender av ypperste merke – med et stort, sammensatt og skikkelig herlig persongalleri, som også inkluderer Adressas kyniske krimreporter Vlado Teneski.»
Ole Jacob Hoel, Adresseavisen
Kunders vurdering
Skriv en vurdering
– Dette ble litt for sært etter min smak
– Veldig fin bok å lese.
– Her får en både spenning, godt plott og solid person- og miljøbeskrivelse! En troverdig rundtur i Trondheims historiske fortid og hippe nye gourmet-restuaranter iblandet humor og møte med mennesker utenfor A4-format. Brekke er en briljant historieforteller, som klarer å begrense og foredle mye på 348sider! Dette var et nytt og positivt bekjentskap blant norske krimforfattere for meg!
– Menneskehunger
– Veldig fornøyd. God bok.
– Jeg kjøpte boken fordi handlingen er lagt til min barndoms by, og dermed får jeg både nostalgiske minner om byens kjente og kjære steder og med middelalderen som en bakgrunn. Jeg trekker likevel en stjerne for et innhold av en litt grotesk karakter.
– Huff,ikkje min smak. Dårlige greier
– Menneskehunger
– Bra velskrevet spennende bok
– Nei, nei, nei - dette var opphauset og ulogisk - særlig slutten! Og hvorfor må vi vite alle personlige uvesentligheter om personer som ikke bidrar til historien?