– Å analysere grafittikulturen med kriminologi som verktøy er et kunststykke jeg ikke hadde trodd var mulig, men det er nettopp det Cecilie Høigård gjør i sin bok Gategallerier. Grafittikulturen oppfyller de fleste kravene for å kvalifisere til begrepet subkultur og boka byr på imponerende innsikt i utøvernes lukkede og forbudte miljø. Allikevel er det gledelig å se at Gategallerier fokuserer minst like mye på hvordan grafittikulturen fungerer og blir sett på i rettstaten Norge. Her handler det om urimelige straffereaksjoner, kriminalisering av ungdomskultur og spørsmål knyttet til den mye omdiskuterte nulltoleransepolitikken. Forfatteren legger ikke skjul på at hun i mange tilfeller velger ungdommens side i møte med myndighetene. Gategallerier er antagelig den mest nøyaktige og helhetlige dokumentasjonen som finnes av norsk graffitikultur fra tidlig åttitall og fram til i dag. Forfatteren ser dessuten graffitifenomenet i nær sammenheng med resten av hiphopkulturen og boka har derfor føyd seg inn i rekka av bøker de norske hiphopperne har trykket til sitt bryst. Boka er rikt illustrert med bilder fra alle de ulike sjiktene av moderne, norsk graffitikultur.
Gategallerier
I løpet av nittiåra forandret fortolkningen av graffiti seg meget raskt. Graffitien kan analyseres som et naturlig eksperiment når ny kriminalitet og nye sosiale problemer skapes i forsøket på å oppnå Det rene samfunn. Les mer
Medlemsvurdering:
Å analysere grafittikulturen med kriminologi som verktøy er et kunststykke jeg ikke hadde trodd var mulig, men det er nettopp det Cecilie Høigård gjør i sin bok Gategallerier. Grafittikulturen oppfyller de fleste kravene for å kvalifisere til begrepet subkultur og boka byr på imponerende innsikt i utøvernes lukkede og forbudte miljø. Allikevel er det gledelig å se at Gategallerier fokuserer minst like mye på hvordan grafittikulturen fungerer og blir sett på i rettstaten Norge. Her handler det om urimelige straffereaksjoner, kriminalisering av ungdomskultur og spørsmål knyttet til den mye omdiskuterte nulltoleransepolitikken. Forfatteren legger ikke skjul på at hun i mange tilfeller velger ungdommens side i møte med myndighetene. Gategallerier er antagelig den mest nøyaktige og helhetlige dokumentasjonen som finnes av norsk graffitikultur fra tidlig åttitall og fram til i dag. Forfatteren ser dessuten graffitifenomenet i nær sammenheng med resten av hiphopkulturen og boka har derfor føyd seg inn i rekka av bøker de norske hiphopperne har trykket til sitt bryst. Boka er rikt illustrert med bilder fra alle de ulike sjiktene av moderne, norsk graffitikultur.Brage Aronsen
Detaljer
- Forlag
- Pax
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 512
- ISBN
- 9788253030166
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2007
- Format
- 22 x 16 cm
Kunders vurdering
Skriv en vurdering
– Cecilie Høigård har fulgt graffitimiljøet og kontrollen av graffiti tett gjennom hele 1990-tallet, og analyserer i boka renhetens pris når myndighetene forsøker å vaske vekk den nye og fremmede taggingen.
Skriften på veggen betyr ulike ting for de som er innenfor og utenfor graffitimiljøet. For de som er innenfor er graffiti estetikk, kommunikasjon og symboler - for de som er utenfor er det hærverk og rabling.
En graffitimaler gir boka følgende karakteristikk: Boka er en massiv øyeåpner, jeg ser graffitiens og storsamfunnets kultur i dens egentlige, fortidde og forvridde perspektiv. Og jeg som trodde kriminologi var juridisk hårsplitting! Dette er jo tute meg noe av det sterkeste jeg har lest på lang tid - kapittelet om å skape utstøting og kriminalitet er et reinspikka mesterverk!