Min side Kundeservice Gavekort – en perfekt gave Registrer deg

Nådens gåte

Nåde er et hovedord i kristen tro. Å vise Guds nåde er kirkens særlige kall. Bare nåden kan bryte den onde sirkelen og gi håp og forandring til en forvridd verden. Men hvis nåde er Guds måte å elske det som ikke er elskverdig, hvordan arter den seg i praksis? Er nåde det første mennesker forbinder med kirken og de kristne? Er talen om nåde troverdig? Forfatteren sier selv at denne boken er den mest personlige han har skrevet. Les mer

181,-

199,- Spar: 18,-

Paperback
Utsolgt
Nåde er et hovedord i kristen tro. Å vise Guds nåde er kirkens særlige kall. Bare nåden kan bryte den onde sirkelen og gi håp og forandring til en forvridd verden. Men hvis nåde er Guds måte å elske det som ikke er elskverdig, hvordan arter den seg i praksis? Er nåde det første mennesker forbinder med kirken og de kristne? Er talen om nåde troverdig? Forfatteren sier selv at denne boken er den mest personlige han har skrevet. Han uttrykker seg fritt, åpent og selvkritisk. Og fremfor alt nærgående. Han påstår at sann nåde alltid vil innebære en skandale som utfordre våre konvensjoner og krever mot og vilje til å se menneskene omkring oss med barmhjertige øyne. Den engelske tittelen "What's so Amazing about Grace?" spiller på den kjente sangen Amazing Grace. Vi har valgt å kalle boken Nådens gåte. For nåden bærer alltid på en hemmelighet. Og når et menneske møter nåde, er det alltid noe forunderlig og overraskende. Philip Yancey har også skrevet Den Jesus ikke kjente.

Medlemsvurdering:
"De forkomne menneskene som flokket seg om Jesus mens han levde på denne jord, føler seg ikke lenger velkommen blant hans etterfølgere. Hva er det som har hendt?" spør Philip Yancey, og fortsetter med å skrive en bok om nåde som ryster, utfordrer og rører meg. Yancey tegner opp et bilde av en nåde som har falmet i årenes løp - fra den tiden Jesus tiltrakk seg tollere og syndere, og frem til i dag, der vi som kirke har et stort kommunikasjonsproblem med akkurat de samme folkene. Jeg kjenner meg igjen i bildet Yancey tegner av den delen av kirken som, i frykt for å bli liberal og utydelig, har begrenset nåden. Hvordan kan vi igjen finne tilbake til Ham vi følger, til nåden han viste - uten å gå på kompromiss med rett og galt - og igjen bli en kirke som viser nåde og på den måten setter mennesker i frihet? For oss som drømmer om dette, er dette en utrolig viktig bok.

Jarle

Se alle vurderinger

Detaljer

Forlag
Luther
Innbinding
Paperback
Språk
Norsk Bokmål
Sider
301
ISBN
9788253145389
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2000
Originaltittel
What's so amazing about Grace?
Format
21 x 13 cm

Kunders vurdering

M
MTSS – 04.04.2019

– Kjekt blikk på nåden

J
Jarle – 27.03.2006

– "De forkomne menneskene som flokket seg om Jesus mens han levde på denne jord, føler seg ikke lenger velkommen blant hans etterfølgere. Hva er det som har hendt?" spør Philip Yancey, og fortsetter med å skrive en bok om nåde som ryster, utfordrer og rører meg. Yancey tegner opp et bilde av en nåde som har falmet i årenes løp - fra den tiden Jesus tiltrakk seg tollere og syndere, og frem til i dag, der vi som kirke har et stort kommunikasjonsproblem med akkurat de samme folkene. Jeg kjenner meg igjen i bildet Yancey tegner av den delen av kirken som, i frykt for å bli liberal og utydelig, har begrenset nåden. Hvordan kan vi igjen finne tilbake til Ham vi følger, til nåden han viste - uten å gå på kompromiss med rett og galt - og igjen bli en kirke som viser nåde og på den måten setter mennesker i frihet? For oss som drømmer om dette, er dette en utrolig viktig bok.

K
Kanutten – 22.12.2004

– Philip Yancey har enda en gang tatt opp et viktig tema innenfor kristenlivet. Han begynner tidlig i boken med å gjenfortelle kort fra Blixen's "Babettes gjestebud", og bruker denne som springbrett videre. Hovedbudskapet som hele tiden ligger bakenfor er at vi må vise nåde på samme måte som Jesus gjorde mens han gikk rundt på jorden. Han møtte mennesker som hadde sunket så dypt som noe menneske kan, men allikevel viste han nåde og omsorg. Yancey viser til tilsvarende eksampler på fortvilte menneskeli som han har møtt i sitt virke, og som han til tider har hatt vanskelig for å vise nåde. Boken blir personlig samtidig som den tar opp vanskelige men viktige tema som f.eks homofili. Han kommer sjelden med noen meningsytringer for eller imot noe standpunkt, men ber oss om å se forbi gjerningene og se på menneskene i stedet. Boken er virkelig noe å lese, spesielt for mennesker som tenker i retning av WWJD – What Would Jesus Do? Den gjorde noe med meg og mine holdninger til medmennesker rundt meg.

Oppdag mer

Bøker som ligner på Nådens gåte:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv