Norskdidaktikk
Serie: LNUs skriftserie 198
Hvordan bør vi undervise i norsk? Og hva skal elevene lære? Slike spørsmål er rammen for norsklærerens arbeidshverdag. Norskdidaktikk
er en helhetlig og oppdatert innføring i fagdidaktikk for norskfaget. Les mer
- Vår pris
- 499,-
(Innbundet)
Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 - 10 dager
Vår pris:
499,-
(Innbundet)
Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 - 10 dager
Hvordan bør vi undervise i norsk? Og hva skal elevene lære? Slike spørsmål er rammen for norsklærerens arbeidshverdag. Norskdidaktikk
er en helhetlig og oppdatert innføring i fagdidaktikk for norskfaget. Henning Fjørtoft presenterer sentrale teorier om undervisning
og læring i norsk og viser hvordan faget kan organiseres for å fremme læring og motivasjon for alle elever. Norskfaget er
det største av de humanistiske fagene i skolen, og Fjørtoft legger stor vekt på språk- og litteraturundervisning. Han gir
en innføring i begrepet literacy, og dekker sentrale områder som lesing, muntlighet, litteraturundervisning og skriving. Praktisk
orienterte kapitler om læringsstrategier, planlegging og vurdering gir gode tips til undervisningen. Boken har et eget kapittel
om flerspråklighet. Norskdidaktikk omhandler undervisning i norskfaget fra 5. til 13. trinn i skolen. Henning Fjørtoft er
førsteamanuensis i norsk fagdidaktikk ved Program for lærerutdanning, NTNU og har tidligere undervist i grunnskole og videregående
opplæring. Fjørtoft har deltatt i flere forsknings- og utviklingsprosjekter i skolen. Doktorgradsavhandlingen hans handlet
om den danske lyrikeren Inger Christensen og hans forrige bok var Effektiv planlegging og vurdering (Fagbokforlaget, 2009).
«Boken är som helhet en bragd och en verklig gåva till modersmålslärare i Norden.» Arena