Min side Kundeservice Gavekort – en perfekt gave Registrer deg

Samtaleorientert matematikk

et samspill mellom didaktiske og adidaktiske situasjoner

Mange elever tror at matematikk er å imitere det læreren viser på tavla. Men hva skjer med den matematiske samtalen når elevene selv må finne ut hvordan de skal løse oppgavene?
Et hovedpoeng i denne boka er didaktiske og adidaktiske undervisningssituasjoner. Les mer

609,-
Paperback
Sendes innen 3 - 10 dager
Mange elever tror at matematikk er å imitere det læreren viser på tavla. Men hva skjer med den matematiske samtalen når elevene selv må finne ut hvordan de skal løse oppgavene?
Et hovedpoeng i denne boka er didaktiske og adidaktiske undervisningssituasjoner. De første er situasjoner der læreren gir elevene mye støtte, mens de andre er situasjoner der elevene konstruerer kunnskapen selv. Når vi modellerer for elevene, tar vi fra dem deres kreative evner? Når vi viser dem løsningsmetoder, gir vi dem begrensninger og ikke muligheter? Hva skjer dersom vi lar elevene selv i mye større grad få samtale og diskutere seg fram til løsninger, med lærerens tilrettelegging, men uten lærerens hjelp?
Boka er satt sammen av kapitler som setter søkelyset på ulike sider ved samtaleorientert matematikkundervisning ut fra Brousseaus (1997) teori om didaktiske situasjoner. Kapitlene bygger på forskningsresultater fra LaUDiM-prosjektet.
Boka er skrevet for lærere og lærerstudenter, primært på masternivå.
Oda Tingstad Burheim, Heidi Dahl, Torunn Klemp, Frode Rønning og Heidi Strømskag har vært bidragsytere i boka, sammen med Vivi Nilssen og Siri-Malén Høynes som er bokas redaktører.
Høyoppløst bilde | Bla i bok
Vivi Nilssen er professor i pedagogikk ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Hun har lang erfaring som lærer og lærerutdanner. Mange års forskning på begynneropplæring og veiledning av lærerstudenters undervisning i matematikk er publisert nasjonalt og internasjonalt.
Siri-Malén Høynes er førsteamanuensis i matematikk ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Hun har publisert forskning nasjonalt og internasjonalt på området lærerstudenters undervisning i matematikk.

Detaljer

Forlag
Fagbokforlaget
Innbinding
Paperback
Språk
Norsk Bokmål
Sider
300
ISBN
9788245031959
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2020
Format
24 x 17 cm

Kunders vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Samtaleorientert matematikk:

Se flere

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv