Innføring i skoleutvikling for lærerstudenter
med FoU- og masteroppgaven som grunnlag
Lærerstudenter skal i løpet av studiet lære hvordan de kan utvikle både egen praksis og skolens felles praksis. I boken argumenterer forfatteren for at FoU- og masteroppgaven er sentrale oppgaver som kan bidra til at studentene lærer å innta en kontinuerlig forskende holdning både til egen undervisning og til utviklingsarbeid på egen skole. Les mer
Lærerstudenter skal i løpet av studiet lære hvordan de kan utvikle både egen praksis og skolens felles praksis. I boken argumenterer forfatteren for at FoU- og masteroppgaven er sentrale oppgaver som kan bidra til at studentene lærer å innta en kontinuerlig forskende holdning både til egen undervisning og til utviklingsarbeid på egen skole. FoU- og masteroppgaven har derfor fått stor plass, og i boken kan vi også følge lærerstudenter som jobber med disse oppgavene. I de første kapitlene får vi lese om skoleutvikling; hvorfor skoleutvikling er viktig, og hvordan en slik utvikling kan fremmes. De neste kapitlene beskriver hvordan forskningen både på bachelor- og masternivå kan gjennomføres. De siste kapitlene viser hvordan skoleforskning og skoleutvikling går hånd i hånd og er to sider av samme sak. Boken henvender seg spesielt til lærerstudenter som skal gjennomføre arbeid knyttet til FoU- og masteroppgaven i utdanningen, men også til lærere som ønsker å ta en mastergrad, og lærere og forskere som er opptatt av skoleutvikling. May Britt Postholm er professor i pedagogikk og i kvalitativ forskningsmetode ved NTNU.
Detaljer
- Forlag
- Fagbokforlaget
- Språk
- Bokmål
- ISBN
- 9788245047011
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2023
- Originaltittel
- Innføring i skoleutvikling for lærerstudenter
- Format
- Vannmerket EPUB