Litteraturhistorie i kontekst
dybdelæring, utforskning og kritisk tenkning i norskfaget
Per Esben Myren-Svelstad (Redaktør) Christopher Messelt (Redaktør) Landslaget for norskundervisning (Utgiver)
Hvordan kan litteraturhistorie skape engasjement og inspirere til utforskning og kritisk refleksjon i norskundervisningen?
Denne boken undersøker hvordan lærere kan levendegjøre litteraturhistorien i norskundervisningen. Med utgangspunkt i kjerneelementet tekst i kontekst og læreplanens tverrfaglige temaer, drøfter bokens forfattere hvordan norsklæreren kan bidra til at litterære verk fra tidligere tider vekker nysgjerrighet og oppleves relevante for dagens elever. Les mer
Denne boken undersøker hvordan lærere kan levendegjøre litteraturhistorien i norskundervisningen. Med utgangspunkt i kjerneelementet tekst i kontekst og læreplanens tverrfaglige temaer, drøfter bokens forfattere hvordan norsklæreren kan bidra til at litterære verk fra tidligere tider vekker nysgjerrighet og oppleves relevante for dagens elever. Les mer
449,-
Paperback
Sendes innen 1 virkedag
Hvordan kan litteraturhistorie skape engasjement og inspirere til utforskning og kritisk refleksjon i norskundervisningen?
Denne boken undersøker hvordan lærere kan levendegjøre litteraturhistorien i norskundervisningen. Med utgangspunkt i kjerneelementet tekst i kontekst og læreplanens tverrfaglige temaer, drøfter bokens forfattere hvordan norsklæreren kan bidra til at litterære verk fra tidligere tider vekker nysgjerrighet og oppleves relevante for dagens elever.
Gjennom analyser av et rikholdig utvalg tekster belyses sentrale spørsmål om identitet, demokrati, ytringsfrihet og bærekraft. Forfatterne drøfter hvordan både kjente klassikere og mer ukjente tekster kan åpne for nye innsikter og refleksjoner over vår egen samtid.
Boken byr på forfriskende tilnærminger og didaktiske tips som gjør den svært nyttig i litteraturundervisningen på 8.–13. trinn. Den henvender seg til lærerstudenter, norsklærere og andre litteraturinteresserte.
Denne boken undersøker hvordan lærere kan levendegjøre litteraturhistorien i norskundervisningen. Med utgangspunkt i kjerneelementet tekst i kontekst og læreplanens tverrfaglige temaer, drøfter bokens forfattere hvordan norsklæreren kan bidra til at litterære verk fra tidligere tider vekker nysgjerrighet og oppleves relevante for dagens elever.
Gjennom analyser av et rikholdig utvalg tekster belyses sentrale spørsmål om identitet, demokrati, ytringsfrihet og bærekraft. Forfatterne drøfter hvordan både kjente klassikere og mer ukjente tekster kan åpne for nye innsikter og refleksjoner over vår egen samtid.
Boken byr på forfriskende tilnærminger og didaktiske tips som gjør den svært nyttig i litteraturundervisningen på 8.–13. trinn. Den henvender seg til lærerstudenter, norsklærere og andre litteraturinteresserte.
Detaljer
- Forlag
- Fagbokforlaget
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål Nynorsk
- Sider
- 229
- ISBN
- 9788245046625
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2025
- Format
- 24 x 17 cm