– Denne bokens er interessant fordi den kan leses utover et rent strukturalistisk perspektiv. Tankene som presenteres av Culler kan betraktes som en utvidet, hermeneutisk inspirert teori for lesning. Hvorfor leser vi som vi gjør? Hva er det som får tekster til å bety noe? Selv om Culler er preget av den strukturalistiske arv, er tankene om litterær kompetanse viktige og nyttige tanker også i dag. Den forståelseshorisont, den kunnskap og de kulturelle referanser vi bærer med oss i møtet med en tekst får store konsekvenser for vår lesning. Det mest interessante blir da ikke HVA en tekst betyr, men HVORDAN den kommer til å bety nettopp det og ikke noe annet. Selvsagt legger teksten premissene - en tekst kan ikke bety hva som helst. Men den kan bety flere ting. Leseren forsøker å gjøre teksten forståelig ved å naturalisere, det vil si: ved å oversette teksten til noe kjent og forståelig. Det er denne prosessen Culler retter søkelyset mot. Og selv om det handler om lesning kan boken legge grunnlag for tenkning omkring menneskets møte med verden generelt, og ikke bare for en lesers møte med tekster.
Structuralist Poetics
«
''The brilliance, precision and clarity with which Dr Culler conducts his argument make this a book which all those concerned with the analysis of literature should read.' - A.S. Byatt
»
A classic survey of structuralist literary criticism combined with a discussion about how English and American criticism might benefit from its lessons. Les mer
Detaljer
- Forlag
- Routledge
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Engelsk
- Sider
- 366
- ISBN
- 9780415289894
- Utgave
- 2. utg.
- Utgivelsesår
- 2002
- Format
- 20 x 13 cm
Anmeldelser
«
''The brilliance, precision and clarity with which Dr Culler conducts his argument make this a book which all those concerned with the analysis of literature should read.' - A.S. Byatt
»
«
'The brilliance, precision and clarity with which Dr Culler conducts his argument make this a book which all those concerned with the analysis of literature should read.' - A.S. Byatt, Times Education Supplement
»