Undervisningskunnskap i matematikk
Hva er undervisningskunnskap i matematikk? Hvilke faglige og didaktiske kunnskaper trenger en lærer for å undervise i matematikk?
Denne vitenskapelige antologien belyser undervisningskunnskap i matematikk fra ulike innfallsvinkler.
Les mer
489,-
Paperback
Sendes innen 3 virkedager
Hva er undervisningskunnskap i matematikk? Hvilke faglige og didaktiske kunnskaper trenger en lærer for å undervise i matematikk?
Denne vitenskapelige antologien belyser undervisningskunnskap i matematikk fra ulike innfallsvinkler. Bidragene er revidert i henhold til fagfornyelsen, LK20. Hensikten med boka er å formidle mangfoldet i lærerutdanningens matematikkfag når det gjelder forskning og utviklingsarbeid, og i tillegg synliggjøre bredden i skolefaget matematikk.
Matematikklæreres samlede kunnskap om matematikkundervisning er mangfoldig, og bidragene i denne boka gjenspeiler dette. Matematikkoppgaver, matematiske spørsmål og situasjoner fra klasserommet og lærerutdanningen løftes fram og diskuteres fra ulike teoretiske og didaktiske perspektiver og opp mot kjerneelementene i matematikk i LK20. Ulike måter å jobbe med konkrete matematikkemner på analyseres. Filosofiske problemstillinger utforskes, og det oppfordres til bruk av matematikkens historie i undervisningen. Her finnes gode forslag og inspirasjon for så vel studenter som lærere med mange års erfaring.
Forfatterne underviser og forsker ved grunnskolelærerutdanningen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Denne vitenskapelige antologien belyser undervisningskunnskap i matematikk fra ulike innfallsvinkler. Bidragene er revidert i henhold til fagfornyelsen, LK20. Hensikten med boka er å formidle mangfoldet i lærerutdanningens matematikkfag når det gjelder forskning og utviklingsarbeid, og i tillegg synliggjøre bredden i skolefaget matematikk.
Matematikklæreres samlede kunnskap om matematikkundervisning er mangfoldig, og bidragene i denne boka gjenspeiler dette. Matematikkoppgaver, matematiske spørsmål og situasjoner fra klasserommet og lærerutdanningen løftes fram og diskuteres fra ulike teoretiske og didaktiske perspektiver og opp mot kjerneelementene i matematikk i LK20. Ulike måter å jobbe med konkrete matematikkemner på analyseres. Filosofiske problemstillinger utforskes, og det oppfordres til bruk av matematikkens historie i undervisningen. Her finnes gode forslag og inspirasjon for så vel studenter som lærere med mange års erfaring.
Forfatterne underviser og forsker ved grunnskolelærerutdanningen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm akademisk
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 204
- ISBN
- 9788202697167
- Utgave
- 2. utg.
- Utgivelsesår
- 2021
- Format
- 24 x 17 cm