Kreativ næring
lokale, digitale og økonomiske perspektiver
Kreativ næring har fått økt oppmerksomhet på 2000-tallet. Det skyldes at næringen har blitt viktigere som økonomisk sektor, at kultur benyttes i by- og stedsutvikling, og at det har blitt lagt større vekt på kreativitet i samfunnet for øvrig. Les mer
449,-
Paperback
Sendes innen 1 virkedag
Kreativ næring har fått økt oppmerksomhet på 2000-tallet. Det skyldes at næringen har blitt viktigere som økonomisk sektor, at kultur benyttes i by- og stedsutvikling, og at det har blitt lagt større vekt på kreativitet i samfunnet for øvrig. Kreativ næring består av kultur- og mediesektoren, reklame, dataspill, design og arkitektur. Dette er virksomheter som inngår i mange sammenhenger i samfunnet, der noen er av økonomisk karakter, mens andre handler om livskvalitet, verdier i lokalsamfunn og ny teknologi. Kreative bransjer som musikk og film ble tidlig digitalisert, og derfor har de blitt interessante for andre næringer. I denne boken analyserer forfatterne kreativ næring fra mange kanter. De forklarer hvorfor kreativ næring har fått så mye oppmerksomhet utover på 2000-tallet, og analyserer hvor viktig næringen har blitt i Norge - både nasjonalt og lokalt. Boken er tverrfaglig anlagt med forfattere fra blant annet humaniora, juss, økonomi og samfunnsgeografi. Boken er relevant for både praktikere, kulturpolitikere, studenter og akademikere.
Detaljer
- Forlag
- Universitetsforlaget
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 261
- ISBN
- 9788215035659
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2021
- Originaltittel
- Kreativ næring
- Format
- 24 x 17 cm