Hør og se

en håndbok i bildeskapende radio

; Charlotte Helgeland (Illustratør)

Hvordan får du lytteren til å se for seg det du ønsker at hun skal se? Hvordan sørger du for at bildene radioen skaper, blir like fargesterke og følelsesmettede som bildene i nattdrømmene våre? Med andre ord: Hvordan skaper du filmer på lytterens indre skjerm?


Hør og se tar for seg hvordan du kan bruke språket og mikrofonen som kamera, og hvordan du kan skape en variert film med forskjellige bildeutsnitt ved hjelp av språk-, stemme- og lydbruk. Les mer
Vår pris
439,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager

Paperback
Legg i
Paperback
Legg i
Vår pris: 439,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager

Om boka

Hvordan får du lytteren til å se for seg det du ønsker at hun skal se? Hvordan sørger du for at bildene radioen skaper, blir like fargesterke og følelsesmettede som bildene i nattdrømmene våre? Med andre ord: Hvordan skaper du filmer på lytterens indre skjerm?


Hør og se tar for seg hvordan du kan bruke språket og mikrofonen som kamera, og hvordan du kan skape en variert film med forskjellige bildeutsnitt ved hjelp av språk-, stemme- og lydbruk.


Å få intervjuobjektene til å bruke et bildetett språk er en viktig del av kunsten å lage god radio. I denne boka kan du lære hvordan du gjør det. Et annet viktig element er dramaturgien. Boka gir deg mange tips til hvordan du lett kan strukturere stoffet på en spennende måte som holder lytteren interessert.


Forfatteren Berit Hedemann er leder av Radiodokumentarredaksjonen i NRK og har vunnet flere internasjonale priser for sine programmer. Hvordan redaksjonen organiserer samarbeidet, og hvordan dette arbeidet ledes, er tema for siste del av boka.

Fakta

Innholdsfortegnelse




Innledning

Hva er en radiodokumentar?

Radiomediets egenart
Radio som film på lytterens indre skjerm

Hva radiomediet ikke egner seg til

Hva radiomedier egner seg til

La oss hvelve en himmel over vår radiogjerning

Innsikt er gull verdt

Hvorfor kvinneundertrykkelse ikke er en sannhet for alle

Hva skal til?

Hva gjør vi med lytterens tankeflukt?

Tilleggsbildene - en nødvendig del av skaperverket

"XL"

Forføreren må ta ansvar!

Hva kan den lille prinsen lære bort?


De bildeskapende hovedvirkemidlene
Hvor er kameraer?

Ordvalget

Stemmebruken

Lyden


Bildeutsnittene og virkningen av dem
Litt grunnleggende filmspråk

Litt tøyelige begreper

Litt om å våge å velge

Litt om hva som skjer når vi velger

Ultranære bilder

Ultranært bildeutsnitt i språket

Ultranært bildeutsnitt av stemmebruken

Ultranære bildeutsnitt av lyden

Nærbildene

Halvrorale bilder

Totalbildene

Er eksempel på varierte bildeutsnitt i er program

"Hva nå, lille kvinne?"

En hyllest til Pamela Anderson, norsk økonomi og alle landets 11 år gamle jenter

Dobbelteksponering

"D.S.F. - Den Store Forandringen"


Radiogleder

Hva består en radiodokumentar av
og hva leter du erter når du får en dokumentaridé?


Det bildeskapende intervjuet
Monologintervjuet

For intervjuer

Når du møter intervjuobjektet

Finn et godt sted å sitre

Intervjuet begynner

Forskjellige elementer i intervjuet

Hvordan få intervjuobjekter ril å huske

Redigere i hodet

Slutten av intervjuer

Eksempler på monologintervjuer

"Fleskebiller og fyrverkeri"

Om hvordan det er å bo i kommunale leiligheter på Torshov

"Uforbeholden kjærlighet"

"Kjære søster"

"Fra tre til fire til tre"

En dokumentar om et ungt par hvor mannen skal dø av kreft


Scener
Åta opp en scene

Eksempler på scener

"Fleskebiller og fyrverkeri"

"Julies hjerte"

"Til kommunen skil dykk åt"

"Nanna og mamma"


Dramaturgi
Konstant interesse

Såpeoperamodellen

Hollywood-modellen

Hollywood i praksis

Nyhersdramaturgi

Eksempler på dramaturgi i dokumenrarer

"Den brune pakken"

Arven etter far

"Kosher og kotelettar"

Ein radiodokumentar om å leve med ein jødisk arv

NÅ-reportasje fra magasinet WOK


Fortelleren
Den nøytrale fortelleren

"Fra tre til fire til tre"

Om et ungt par hvor mannen skal dø av kreft

En litt allvitende forteller

"Hjelper uten grenser"

Den poeriske fortelleren

"Jævelens verk"

Den lyrterhenvendte fortelleren

"Hva nå, lille kvinne?"

En hyldest til Pamela Anderson, norsk økonomi og alle landets 11 år gamle jenter

Du-fortelleren

"Aldri meir Norge"

Ein dokumentar om norske uteseglarar i Antwerpen

Den delte forrelleren - indre dialog

"Eit rom står avlåst"

Eit portrett av diktaren Kolbein Falkeid

Den fiktive "hun"-forrelleren

"D.S.F. - Den Store Forandringen"

En sak for sjefen og hans konsulent

Jeg-fortelleren

"Mamma og Mao"

Et universelt "jeg"

"Barnet, Babylon og Medusas hode"

Om å dra fra mor for å erobre verden

Jeg-fortelleren som hovedperson

"Rockeblokka"

Jeg som "det store vi"

"Nummer to"

Fem elskerinner forteller en historie

Andre fortellere


Helheten

Gode arbeidsmåter i en dokumentarredaksjon
La andre analysere der du gjør - systematisk felles evaluering

Sokratisk evaluering - en "oppskrift"

Regler

Viktige virkemidler i radio

Bare genier er best alene - delekultur

Rom ble ikke bygd på en dag - kompetanseoppbygging

Lynrask læring - kompetanseoverføring

Noen bryr seg om deg - konsulentordningen

Det er lov å ville loge noe ekstra fint spisskompetansetenkning


Kreativ ledelse
Noen erfaringer

Tips for kreative ledere

Rekrutrering - personlige kvaliterer hos medarbeiderne


Vedlegg 1
Historikk og internasjonale seire

Prix-lista

Special Mention


Vedlegg 2

Hva skal jeg gjøre - når - i Radiodokumentarredaksjonen? En oversikt for nybegynnere i redaksjonen
Hvem har ansvaret for programmene - avklaring av roller

Skjematisk oversikt over arbeider med en produksjon

Før produksjonsfasen

Den aktive produksjonsfasen


Vedlegg 3
Litteraturrips