Min side Kundeservice Gavekort – en perfekt gave Registrer deg

Hva er journalistikk

Hva skjer med journalistikken i en tid da det gjerne heter at vi er alle journalister? Med engasjement og innsikt diskuterer forfatteren journalistikkens vesen, tradisjoner og utfordringer og viser hva som står på spill i en medievirkelighet som er i stadig endring. Les mer

199,-
Tilgjengelig umiddelbart etter kjøp
Hva skjer med journalistikken i en tid da det gjerne heter at vi er alle journalister? Med engasjement og innsikt diskuterer forfatteren journalistikkens vesen, tradisjoner og utfordringer og viser hva som står på spill i en medievirkelighet som er i stadig endring. Den tradisjonelle journalistikkens portvaktrolle og tilnærmede publiseringsmonopol er en saga blott. Fagets uklare ekspertise er utfordret og omtvistet. En samfunnskontrakt settes på prøve.
Journalistiske nyorienteringer finner sted, ikke minst i møtet mellom journalister og publikum. Det snakkes mye og begeistret om borgerjournalistikk og brukergenerert innhold. Dialogen mellom profesjonelle og amatører feires av tidsriktige medieideologer. En uformell stil slår igjennom, og «Det store Vi» avløses langt på vei av «Det store Du».

Vil journalistikken dø, eller er den kanskje heller i ferd med å bli allestedsnærværende? En hardkokt journalist-detektiv dukker tidvis opp i teksten og gir sitt bidrag til mysteriets løsning. Forfatteren gir oss innblikk i journalistikkens sjangere, i tradisjoner, henvendelsesformer og utfordringer. Til sist i boka lanserer Martin Eide ti bud for en oppegående journalistikk. Det første budet lyder: Du skal ikke ha andre oppdragsgivere enn en demokratisk offentlighet.

Detaljer

Forlag
Universitetsforlaget
Språk
Norsk Bokmål
ISBN
9788215019642
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2013
Serie
Hva er 40

Les utdrag

Åpne utdrag her

Kunders vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Hva er journalistikk:

Se flere

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv