Disse øyeblikk

roman

; Gjertrud Jynge (Oppleser) ; Herbjørg Wassmo (Omtalt)

I et raust, nordnorsk landskap møter vi en kvinne som bryter tabuer og finner sine helt egne veier. "'Disse øyeblikk' ligner en biografi, men er en roman," sier Herbjørg Wassmo. Les mer
Vår pris: 99,-
Spar: 100,-
Veil. pris: 199,- (Lyd-CD)

Leveringstid: Sendes innen 1 virkedag

Om boka

Presentert av Annette Sjursen, spillefilmregissør og forfatter

I Disse øyeblikk dikter Herbjørg Wassmo fram sannheten om seg selv. Om hvordan hun ble forfatter. Dette er en selvskrevet romanbiografi. Et diktverk om å bryte fortielsen. Om å ta retten til å skape seg selv og sitt eget rom. Til å bli den man er.

Stolthet og skam
Wassmos hovedperson, HUN, er like sterk og sårbar som kvinnene i hennes tidligere romaner. Og like fascinerende ukuelig. En heltinne av folket. Den nordnorske villblomsten som bøyer seg klokt i vinden, men ikke lar seg knekke. Hun holdes nede av omgivelsene, men er en opprører fra starten av.

Hun hater faren og elsker moren. Vi får ikke beskrevet eksplisitte fysiske overgrep, men de er der mellom linjene hele tiden. Hun fantaserer om å ta livet av faren. Her er et ursinne; mot menns tyranni i smått og stort gjennom århundrer. Dostojevskijs Raskolnikov er en av hennes fiktive samtale partnere, likeledes Simone de Beavoir og Knut Hamsuns kone, Marie. Tove Ditlevsen er også der.

Kvinne og kunstner
Hun klandrer seg selv for ondskap og manglende kjærlighet. Blir gravid som tenåring, føder barnet som utstøtt, overlater det til moren mens hun tvinger seg gjennom skolegang langt borte fra dem begge. Kjemper mot lengsel, skammen og et system som ikke ser individet. Hun skriver om natten fordi hun ikke får sove uansett. Da unngår hun marerittene og reparerer psyken selv om mangelen på søvn nesten tar livet av henne.

"Det handler om lengsel etter en kjærlighet hun ikke tror på, og om svik."

Skammen over å dikte er alltid til stede, side om side med en gryende stolthet. Lettelsen over å få stukket hull på verkebyllene gjennom å fortelle, reparerer likevel, sakte, men sikkert. Og skolegangen bærer frukter, med lærerutdanningen følger selvstendighet. I hvert fall for en stakket stund. For snart er hun innhentet av hverdagslivet og ansvaret som kom med mannen hun giftet seg med uten helt å vite hvorfor.

Smerten over ikke å få de utfoldelsesmulighetene som mannen har, vokser. Hun er heltinnen som tar sin rett og drar alene til fjells for å skrive, mens mann og barn etterlates hjemme. Svigerfar er dypt sjokkert, men kan ikke la være å vise en slags forvirret respekt for henne. Og så avskjedsbrevet til mannen. Og et rom som åpnes for noe annet, for kanskje å kunne elske og for at andre gjør noe for henne.

Et eget rom
Handlingen er lagt noen år bakover i tid. Like fullt er den som en låt av Adele eller Beyoncé i 2013 - en lengsel etter å bli sett, som med kraftfull stemme slynges ut i en romans poetiske klangrom. Og treffer deg i hjertet. Disse øyeblikk handler om å bli forfatter, men like mye om å være kvinne og ville ha sitt eget rom. Sjokket ligger i hvor mye det koster å erobre dette rommet. Som Wassmo sier: "Det finnes ingen light-versjon av livet".

Et eget rom må du fremdeles kjempe for. Helst med nylakkerte negler og cup-cakes i ovnen hjemme mens du er på foreldremøte og skriver handleliste og møtereferat samtidig med at karrieren er på stell. Innboksen takler du etter klokken ti om kvelden mens ranslene gjøres klare og de sene telefonmøtene er unnagjort. Da får du ditt eget rom, det heter seks timers søvn. Og akkurat da rekker du å huske at du er gravid igjen, før du sovner.

"Smerten over ikke å få de utfoldelsesmulighetene som mannen har, vokser."

Omtrent slik går det til at du glemte at du ikke har ditt eget rom. Det vil denne romanen minne deg om. Wassmos heltinner klager ikke, og det gjør ikke vi heller. Den sannheten ligger også og hviler i Wassmos fortelling. Derfor heier vi på heltinnen som om hun skulle være vår beste venninne. Vi vil så gjerne at hun skal klare seg, denne hun som vi jo vet hvem er, og vet at det gikk bra med, men går det likevel bra med roman-Wassmo?

Herbjørg Wassmo skriver om vaklende selvtillit og kamp for å bli til noe, om drømmer og standhaftig vilje til å skape. Det er også historien om nær norsk fortid, utdannelse og familieliv i en brytningstid. Det handler om lengsel etter en kjærlighet hun ikke tror på, og om svik.

Stor forteller
Det meste foregår i et raust og utfordrende nordnorsk landskap og er formidlet av en forteller som både er spandabel, øm og til tider selvironisk, selv når det røyner på. Her møter vi en kvinne som gjør det hun ikke tør, som bryter absolutte tabuer og finner sine helt egne veier.

Det er rystende vart.

Fakta

Om forfatteren

Herbjørg Wassmo (f. 1942 i Vesterålen) debuterte i 1976 med diktsamlingen Vingeslag, men har først og fremst markert seg som romanforfatter. Hun slo igjennom med Tora-trilogien. For den siste romanen i denne trilogien ble hun også tildelt Nordisk råds litteraturpris i 1987. De tre bøkene om Dina er Wassmos andre hovedverk. Med Det sjuende møte og Et glass melk takk gikk hun inn i samtiden. Med Hundre år var hun tilbake i det historiske. Hun har også skrevet noveller og skuespill. Hennes bøker er oversatt til 26 språk.

Intervju med Herbjørg Wassmo