– En verbal fest og en interessant historie. Skrevet på elegant vis med et språk som er enestående.
En tilfeldig nordmann
«... full av språklig energi, fiffige formuleringer og passe skeive individer, akkurat som vi forventer fra denne forfatteren.» « ... det er jo bare Lars Saabye Christensen som kan servere oss linjer som denne: 'Vi er født i krenkelsens arkiver'.» «Jeg kunne fortsatt å sitere lenge ennå, for denne boken inneholder en hel perlerad av små litterære skatter, men sier heller: Les denne boken!»
Sindre Hovdenakk, VG
Forfatteren trodde selv han hadde avsluttet forfatterskapet med storverket Byens spor, men lik en rockestjerne gjør han comeback med ny roman. Hovedpersonen i En tilfeldig nordmann er en umiskjennelig Saabye Christensensk karakter, en du kunne sittet ved siden av på bussen uten å legge merke til, men som har stoff i seg til en hel roman. Som leser er det bare å prise seg lykkelig over at dette forfatterskapet tydeligvis bare fortsetter og fortsetter!
Les merEndelig tilbake!
For to år siden tok Lars Saabye Christensen avskjed som forfatter, men heldigvis ombestemte han seg.
«For ikke så lenge siden skrev avisene om en viss skandale på Litteraturhuset i Oslo: Da man åpnet for debatt etter en samtale om ved og vedhogging i norsk litteratur, som to av våre fremste samtidsforfattere hadde deltatt i, ble talerstolen nærmest kuppet av en middelaldrende, eller eldre mann som lirte av seg en serie med bannord, ulyder og slibrigheter som de færreste hadde hørt maken til, og det sier ikke så lite, og når man i tillegg fikk oppleve et kroppsspråk så utagerende at de som satt på nærmeste rad fryktet for sin egen sikkerhet og helse, var begeret fullt, som det heter. Dette satte altså ikke bare en solid støkk i publikum, det satte ganske enkelt en effektiv stopper for hele arrangementet, som i stedet utviklet seg til det den ene av forfatterne karakteriserte som høylytt og udelikat kaos, på grensen til håndgemeng.»
Gordon Mo er en svært så anonym byråkrat i Landbruksdepartementet. Han nærmer seg 60 år, bor alene, gjør lite av seg på jobb og blir knapt sett av kollegene.
Når det koker over
Bak det kjedelige ytre koker det i Gordon. Med jevne mellomrom tar han inn på hotell for å slippe ut dampen av trykkokeren. Han reiser bort for å rase fra seg, og det er en strategi som har vist seg å fungere for Gordon Mo. Hvis han bare får ventilert litt, kan han fortsette sin tilbaketrukne og anonyme tilværelse akkurat slik han ønsker.
Alt endres den dagen han blir overrasket av kollegene på jobben. 30 års ansettelse skal feires med kaker og vennlige ord. Gordon Mo er alt annet enn forberedt på oppmerksomheten han blir til del. Her har de oversett og forbigått ham i 30 år, men nå skal han feires stort. Det er mer enn Gordon Mo kan tåle akkurat denne dagen, det begynner å koke. Det koker over.
I motsetning til de fleste 60 år gamle byråkrater som mister jobben, er ikke Gordon Mo overflødig: Noen trenger en mann som koker over.
Neste dag jobber ikke Gordon Mo lenger i Landbruksdepartementet. Men i motsetning til de fleste 60 år gamle byråkrater som mister jobben, er ikke Gordon Mo overflødig: Noen trenger en mann som koker over.
Sånn begynner Gordon Mos reise, i første omgang til en institusjon som skal hjelpe ham på beina igjen. Der møter han nattevakten Bare Meg, som skal vise seg å spille en avgjørende rolle.
Vi, de krenkede
Mange forbinder nok Saabye Christensens romaner med en tid som for lengst er tilbakelagt, særlig 1950- og 60-tallet er grundig beskrevet i romanene hans. Men Gordon Mo er en av oss. Han lever midt iblant oss her og nå. Så tett opp mot samtiden ligger årets fortelling at leseren også får ta del i covid-19-virusets reiserute fra markedene i Wuhan via Nord-Italia til Oslo.
For Gordon Mo handler tilværelsen nå om å oppsøke offentlige møter med temaer om alt fra flytende kjønnsidentitet og norsk litteratur til den norske IS-kvinnen som ble hentet tilbake til landet med barna sine. Symptomatisk for vår tid vekker temaene sterke følelser i deler av befolkningen selv om de angår et forsvinnende lite antall mennesker og ikke krenker andres rettigheter.
Når Gordon Mo nå tar ordet, er det ikke lenger slik han utførte jobben i departementet, der det å imøtekomme dem som sto i midten, var det sentrale. Nå er det snarere å krenke oss som er målet.
En tilfeldig nordmann. Den fulle og hele sannheten om Gordon Mo er bokas fulle tittel, den stemmer selvsagt ikke helt, Gordon Mo bærer på for mye til at vi skal få det. Men det som stemmer, er at Lars Saabye Christensen har gitt oss nok en uforglemmelig romanfigur, det er ikke tilfeldig.
Kundevurdering:
En verbal fest og en interessant historie. Skrevet på elegant vis med et språk som er enestående.Øystein Nermo
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm
- Innbinding
- Innbundet
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 302
- ISBN
- 9788202702717
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2021
- Originaltittel
- En tilfeldig nordmann
- Format
- 21 x 14 cm
Utdrag
Om forfatteren
Lars Saabye Christensen (f. 1953) debuterte med diktsamlingen Historien om Gly (1976), som han fikk Vesaasprisen for. Debutromanen Amatøren kom i 1977. Saabye Christensen hevder ofte at alle hans romaner kunne ha båret den samme tittelen. Mennesker som sliter med indre usikkerhet og opptrer klossete – dette er personer han har en stadig tilbakevendende kjærlighet for i sine bøker.
Lytt til utdrag
Utdraget er hentet fra lydbokbokutgaven
Les utdrag
Utdraget er hentet fra e-bok-utgaven. Åpne utdrag herAnmeldelser
«... full av språklig energi, fiffige formuleringer og passe skeive individer, akkurat som vi forventer fra denne forfatteren.» « ... det er jo bare Lars Saabye Christensen som kan servere oss linjer som denne: 'Vi er født i krenkelsens arkiver'.» «Jeg kunne fortsatt å sitere lenge ennå, for denne boken inneholder en hel perlerad av små litterære skatter, men sier heller: Les denne boken!»
Sindre Hovdenakk, VG
«...språklig leken med en satirisk undertone»
Leif Gjerstad, BOK365
«Sprø satire med absurde vendinger (...) full av spenstige formuleringer. (...) vanskelig å legge den fra seg.»
Therese Jægtvik, Helgelands Blad
«[...] en ny roman. Ikke av det milde, raust underholdende, upolitiske slaget, men en original, samfunnskritisk tekst med skarpe kanter, uegnet til å gjøre alle til lags.»
Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenbald
«Satirisk på en intelligent måte» «... et litterært mesterverk som skiller seg ut» «...formuleringer på en smart, provoserende og elegant måte.»
Simen Ingemundsen, Randaberg 24
«For dette er en samtidsroman, for svingende! Og som sådan er den både absurd, smart, morsom, provoserende og elegant skrevet.»
Inger Bentzrud, Dagbladet
«Stort mer samtids enn Saabyes engasjerte og energiske nye roman, kan litteraturen knapt bli.» «Og setningene. De nydelig siterbare, aforistiske gullkornene som er Saabyes spesialitet.» «...en god roman»
Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen