Hålke

roman

Skremmende gjenkjennelig ekteskapskammerspill ... om et forhold, roller som fryser, kjærlighet blandet med hat, godslig småprat iblandet gjensidige infamiteter og grusomheter. Dette formulert med urisk vidd og språklig stramhet, og evne til å se og formulere psykologiske nyanser.

, Dagbladet Terningkast 5
Ebba og Karl har snart vært gift i 46 år. Og hver morgen har Ebbas første tanke vært at de bør skille seg. Les mer
Vår pris: 149,-
Spar: 230,-
Veil. pris: 379,- (Innbundet)

Leveringstid: Sendes innen 1 virkedag

Om boka

Presentert av Kristin Fjeld, lektor

Det er iskaldt i Oslo, isen ligger tjukk overalt, men kommunen får ikke somlet seg til å strø de glatte fortauene hos Ebba og Karl Løchen. De er rett og slett innestengt i leiligheten, ”den nye” som Ebba kaller den, og som hun aldri har funnet seg til rette i. Er det den som har gjort alt enda verre? 

Ebba og Karl har vært gift i 46 år. De kjenner hverandre ut og inn. De vet ikke bare hva den andre tenker, de tenker det samme, de utfyller hverandres spørsmål og besvarer dem som ikke er stilt. Det har knapt gått en dag der Ebba ikke har tenkt at de burde skille seg. 

Det tapte paradiset
Ebba hadde gjort lynkarriere. Hun elsket livet som høyskolelektor, å være den vellykkede karrierekvinnen. Følelsen av å levere barna, for så å kunne bruke dagen på sitt eget virke. Karl, den begavede, evnerike, som ble spådd en gyllen karriere i akademia, var fornøyd som ungdomsskolelærer, og som dedikert far til de (for Karl dessverre bare) to barna. 

Til døden skiller oss ad
På hvilket grunnlag velger man livspartner? Var det Karls talegaver, at alle var forelsket i ham, de lysende fremtidsutsiktene som gjorde at Ebba valgte ham? Eller var det måten han beveget seg på, at han alltid fikk henne til å tenne? Og Ebba kan fortsatt kjenne det krible bare ved synet av ham. Men veien har langt ifra vært uten humper: Ebbas utroskap, Karl som skambanket henne da han oppdaget den, samtidig med vesken med p-pillene. Og det er ikke den eneste gangen Ebba har kamuflert blåmerker. Hva er det verste sviket? Innimellom tilsynelatende kjærlige ord og handlinger svirrer det giftige tanker, Karl og Ebbas samliv er fremfor alt en hårfin maktbalanse, der skytsene er svikene som ble gjort for over 40 år siden. Det er svært godt skildret,  og ubehagelig gjenkjennelig for de fleste som har levd noen år i et parforhold: avhengigheten, kjærligheten og hatet. 

- Du har ødelagt livet mitt, sier hun.
- Fint, sier Karl. - Da er det en form for rettferdighet i det hele, for du har ødelagt mitt.

Helene Uris utforsking av samlivet er brutalt ærlig, og det gjør den også svært humoristisk. Som når Ebba innerst i kjøleskapet finner en sur, gammel karamellpudding som hun med infam fryd serverer ektemannen som takknemlig glefser den i seg. For deretter å løpe på do. 

På livet løs
Pensjonisttilværelsens høydepunkt for Ebba er de lange spaserturene som hun de siste årene motvillig har blitt avhengig av å ha med Karl på. Men nå er det altfor glatt til å gå ut, sier Karl, og Ebba føler seg kvalt og kontrollert. Etter som matskapene tømmes og søpla stinker stadig mer, tilspisses spillet mellom Ebba og Karl. Helene Uri lar leseren føle på Ebbas voksende paniske følelse av å være innesperret, redselen for at Karl skal bli voldelig, samtidig som hun hele tiden stikker ham der hun vet det gjør vondt. Datteren Sofie er på vinterferie, sønnen Fredrik har flyttet til Australia. Men en telefonsamtale fra datteren får leseren til å stusse. Da Ebba klager over Karls kontrollbehov, har Sofie en annen historie, om en mor som alltid var på jobb og en far som var klippen. «Hun har alltid vært en pappajente,» fnyser Ebba.

Men noe skurrer. Hvorfor kan ikke den innbarka feministen Ebba ta skjeen i egen hånd, bestille en pizza eller be en nabo om å handle for dem? Har rett og slett Ebbas søster rett i at hun elsker martyrrollen? Så oppstår en situasjon der Ebba får en glimrende sjanse til å ta hevn, og plutselig er det et spill på livet løs. 

Helene Uri tar på finurlig vis leseren med på en reise via kjente mønstre til nye innsikter og en svært overraskende slutt. Gled deg til å lese denne!

 

Fakta

Mysteriet. Intervju med Helene Uri

Anmeldelser

Skremmende gjenkjennelig ekteskapskammerspill ... om et forhold, roller som fryser, kjærlighet blandet med hat, godslig småprat iblandet gjensidige infamiteter og grusomheter. Dette formulert med urisk vidd og språklig stramhet, og evne til å se og formulere psykologiske nyanser.

, Dagbladet Terningkast 5

Helene Uri skriver ujålete, direkte og presist og henter fram fine små nyanser som viser to mennesker, som fortsatt etter et langt samliv kan tenne hverande, irritere hverandre grenseløst, smålyve for hverandre, vise ømhet, raseri og følelser som grenser til hat. Det er i dette uoversiktlige, svært kuperte landskapet at Helene Uri beveger seg framover med imponerende lange følehorn.

, Dagsavisen

Uri skriver overbevisende om makt og avmakt, om de kompliserte strukturene mellom mennesker som har tilbrakt hele livet sammen.

, VG

Helene Uri skriver med en enkel eleganse, klarhet og en språklig snert som få andre.

, Hamar Arbeiderblad

Helene Uri tar for seg et kontroversielt emne, uten å trekke det inn i komfortsonen. Det gjør Hålke til en risikabel og god roman.

, Morgenbladet

Helene Uri har skrevet en presis psykologisk thriller om et ekteskap på tynn is.

, Vårt Land

På ibsensk vis avdekker Uri etter hvert hva de to har gjort med hverandre gjennom et langt ekteskapelig samliv.

, Aftenposten

Eit glitrande, dirrande kammerspel av ein roman.

, Dag og Tid

For dette er skrevet med stor innsikt i balansen mellom lidenskap og hat, og om ulike typer sannheter og virkelighetsoppfatninger.

, Adresseavisen