– Velskrevet som vanlig fra hans hånd, og overraskelsen kommer i siste del som et togkrasj i sakte film.
Kartet og terrenget
«Det henger et gufs over hele boka av alenehet, mangel på glede og fravær av begeistring. Og det er fremført på en så fabelaktig god måte at øynene flyr over sidene.»
Valerie Kubens, Fædrelandsvennen
Jed Martins kjæreste, den vakre russiske kvinnen Olga, jobber i Michelin. Sammen reiser de til luksushoteller og slott på den franske landsbygda, typiske steder for et Europa som har mistet sin betydning i produksjonen, men som tilfredsstiller turistenes forventninger om en særegen kulturell og historisk egenart. Etter at Olga får en stilling i Russland, forsvinner hun mer eller mindre ut av livet til Jed Martin, som fra nå av knapt forholder seg til andre mennesker enn sin gallerist Franz, og to andre personer: Den ene er den aldrende og etter hvert døende faren, en arkitekt som valgte å gi slipp på sine utopiske ideer og i stedet ble leder av et entreprenørfirma spesialisert på leilighetskomplekser på badesteder. Den andre er Michel Houellebecq.
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 331
- ISBN
- 9788202501969
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2015
- Originaltittel
- La carte et le territoire
- Format
- 19 x 12 cm
Lytt til utdrag
Utdraget er hentet fra lydbokbokutgaven
Les utdrag
Utdraget er hentet fra e-bok-utgaven. Åpne utdrag herBla i boka
Anmeldelser
«Det henger et gufs over hele boka av alenehet, mangel på glede og fravær av begeistring. Og det er fremført på en så fabelaktig god måte at øynene flyr over sidene.»
Valerie Kubens, Fædrelandsvennen
«Houellebecq har levert en av sine mest tilgjengelige og sympatiske romaner, til tross for at han fortsatt, på mer sjarmerende måter enn før, dirrer mot verdens bedrag og svinsk kapitalisme. Han benytter lineære fortellinger, og i romanens siste del tar Houellebecq livet av karakteren Houellebecq. Et kuriøst grep som bare kan gjøres i romaner med overskudd av alt annet, men det bærer svært godt.»
Vidar Kvalshaug, Aftenposten
«Men det som gjør en slik roman til et betydelig litterært verk er den raffinerte måten forfatteren klarer å få fram meningsfulle figurer som speiler hans eget kunstneriske virke på.»
Jon Rognlien, Dagbladet
«(...)jeg mener han er vår tids fremste samtidsdiagnostiker - iblant reaksjonær, iblant fremsynt. Han har skriver videre på sin svanesang over senkapitalismen i Europa, og jeg får lyst til å synge med.»
Knut Hoem, NRK
«Jeg vet ikke om andre forfattere som kan skrive så underholdende om kjedsomhet, så livgivende om døden og så reflekterende om en varmtvannsbereder»
Stein Roll, Adresseavisen