– Vila-Matas er en litterær forfatter. Han har stor oversikt over litteraturen og også samtidskunsten etter Marchel Duchamp. Slik sett åpner han døren til mange kjente og ukjente forfattere og kunstnere og med kommentarer som kan gi leseren et holdepkt. for hvilke forfattere en kan ha lyst til å lese. Han er en fantastisk redegjører for vår indre, ustabile og konfliktfylte tankeverden. Samtidig har han som forfatter full kontroll og makter alltid å bevare en livsbejaende tankegang og gir på utallige måter eksempler på forbindelsen mellom tanke og handling og opprettholdelsen av denne forbindelsen. Dette uten at han noen gang blir sentimental eller lettkjøpt eller unnlater å gi Døden den oppmerksomhet den er nødt til å ha. Han er ofte storslått morsom. Han rager over alle forfattere jeg hittil har rukket å lese. Den eneste som kan sies å være i nærheten av hans nivå må vi til 1500-tallet for å finne: Michel de Montaigne (de la France). Den geografiske avstanden mellom dem er heller ikke stor. Det har heller ikke unngått min oppmerksomhet at den fiktive Montano's fulle navn er Miguel de Abriles Montano.
Montano
A man's obsession with literature leads him to see the world through the eyes of fiction
Literature can be contagious; it can also be our only means of salvation. That at least is the experience of Montano, the 'unreliable narrator' of Enrique Vila-Matas' prize-winning novel, a man and a writer who is so obsessed with the books of certain celebrated contemporaries that he is unable to put pen to paper or utter a word without summoning up their work or their lives, and whose malady is that he finds it impossible to distinguish between real life and fictional reality.
A man's obsession with literature leads him to see the world through the eyes of fiction
Literature can be contagious; it can also be our only means of salvation. That at least is the experience of Montano, the 'unreliable narrator' of Enrique Vila-Matas' prize-winning novel, a man and a writer who is so obsessed with the books of certain celebrated contemporaries that he is unable to put pen to paper or utter a word without summoning up their work or their lives, and whose malady is that he finds it impossible to distinguish between real life and fictional reality. Part picaresque novel, part intimate diary, part memoir, part philosophical musings, Vila-Matas has created a labyrinth in which writers as various as Cervantes, Sterne, Kafka, Musil, Perec, Bolaño, Coetzee, Sebald and Magris cross endlessly surprising paths, while his protagonist leads the reader on an unsettling journey from European cities such as Nantes, Barcelona, Lisbon, Prague and Budapest to the Azores and the Chilean port of Valparaíso.
Yet for all the author's dazzling literary pyrotechnics, this is a novel that is always witty and accessible.
Kundevurdering:
Vila-Matas er en litterær forfatter. Han har stor oversikt over litteraturen og også samtidskunsten etter Marchel Duchamp. Slik sett åpner han døren til mange kjente og ukjente forfattere og kunstnere og med kommentarer som kan gi leseren et holdepkt. for hvilke forfattere en kan ha lyst til å lese. Han er en fantastisk redegjører for vår indre, ustabile og konfliktfylte tankeverden. Samtidig har han som forfatter full kontroll og makter alltid å bevare en livsbejaende tankegang og gir på utallige måter eksempler på forbindelsen mellom tanke og handling og opprettholdelsen av denne forbindelsen. Dette uten at han noen gang blir sentimental eller lettkjøpt eller unnlater å gi Døden den oppmerksomhet den er nødt til å ha. Han er ofte storslått morsom. Han rager over alle forfattere jeg hittil har rukket å lese. Den eneste som kan sies å være i nærheten av hans nivå må vi til 1500-tallet for å finne: Michel de Montaigne (de la France). Den geografiske avstanden mellom dem er heller ikke stor. Det har heller ikke unngått min oppmerksomhet at den fiktive Montano's fulle navn er Miguel de Abriles Montano.Anders Thorbjørnsen
Detaljer
- Forlag
- Harvill Secker
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Engelsk
- Sider
- 304
- ISBN
- 9781910701140
- Utgivelsesår
- 2016
- Format
- 20 x 13 cm