Tatertrilogien
«Dette verket vil stå som en søyle i norsk litteratur.»
VG
Britt Karin Larsen har hatt stor suksess med bøkene om folket på Finnskogen, men hennes store gjennombrudd fikk hun med «tatertrilogien» - De som ser etter tegn, De usynliges by og Sangen om løpende hester. Les mer
De som ser etter tegn:
I denne første romanen i tatertrilogien følger vi fire forskjellige taterfamilier gjennom reiser, arbeid, ekteskap, fødsler og dødsfall. De overlever strabasiøse kår ved å være dyktige musikere, småhandlere, hestefolk og gryte- og kjelereperatører. Men de er mer eller mindre uønsket overalt. Den norske bondebefolkningen er både tiltrukket og frastøtt av dette mystiske, stolte og uberegnelige folket. Og det ikke bøndene klarte å rense bort, tok de norske myndighetene seg av. Britt Karin Larsen skriver en veldig sterk, særs viktig og vakker roman om taterne.
De usynliges by:
I denne andre romanen om historien om taterne i Norge, fører Britt Karin Larsen handlingen fra tidlig 20-tall og fram til fredsdagen 8. mai 1945. Vi følger fremdeles de fire taterfamiliene vi ble kjent med i De som ser etter tegn i et vakkert mylder av episodiske småstykker der motsetningene mellom disse reisende og storsamfunnet er markant. I De usynliges by vinner ikke bare ideene om rasehygiene innpass, de gjør seg også konkret gjeldende.
Sangen om løpende hester:
"Britt Karin Larsen syner overtydande korleis endringane har kome i tateranes liv; også kor ei minoritetsgruppe slitst mellom byrgt
sjølvmedvit og mindremannskjensle. Motivkretsane er som før, og dreier seg omkring familie, generasjonar, ætt, kjærleik, sjalusi, hat, strenge
reglar for kultur og ukultur, kampen for å overleva, den endelause striden mellom bonde og fant." Stavanger Aftenblad
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Norsk Bokmål
- ISBN
- 9788202423919
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2014
- Format
- 13 x 21 cm
- Nr
- 8047561
- Serie
-
Tatertrilogien 1-3
Les utdrag
Utdraget er hentet fra e-bok-utgaven. Åpne utdrag herAnmeldelser
«Dette verket vil stå som en søyle i norsk litteratur.»
Berit Kobro, VG
«De som ser etter tegn: «Britt Karin Larsen tegner nyanserike bilder fra så vel bondegården som fra taterleiren. Men synsvinkelen til den allvitende fortellerstemmen er overveiende taterens, og det er på dette punkt hun først og fremst hjar innlagt s»
Terje Stemland, Aftenposten
«De usynliges by: «[...] et gripende, imponerende og ikke minst høyt påkrevet verk.»»
Øystein Rottem, Dagbladet