– Denne boken setter ikke bare ditt syn på kjærligheten og på mennesket på prøve, men også ditt fohold til språket og til det skrevne ord. Hvor sterk er kjærligheten? Hvor sterkt er språket? Og ikke minst - hvor sterkt er det skrevne ord og de trykte tegn? Tegn til kjærlighet er ikke en bok man leser bare for å underholdes, men en bok hvor man blir utfordret på en måte man ikke har opplevd før. Når du har lest denne, vil du ha fått en opplevelse du aldri vil ha vært foruten. Og du vil ha fått et nytt syn på både kjærligheten og ikke minst språket som beskriver den. Tegn til kjærlighet er en bok til ettertanke.
Tegn til kjærlighet
Forteller og hovedperson i denne romanen er skriftdesigneren Cecilia, en ung kvinne med en annerledes oppvekst og med en mangslungen utviklingsvei - inntil hun blir utsatt for et trafikkuhell og reddet av mannen som blir hennes store kjærlighet. Les mer
Det er viktig for Cecilia å få fortalt sin kjærlighetshistorie og knytte den til sin livshistorie. Inn i beretningen flettes også små, eventyraktige innskudd som illustrerer skriftens magi.
"Tegn til kjærlighet" er en suverent skrevet roman, fylt av en enestående assosiasjonskraft. De mange referansene til for eksempel egyptiske myter synes stundom å opplyse teksten innenfra. Dette er klart en overskuddsbok, men også en bok som vitner om ydmykhet og ettertanke.
Detaljer
- Forlag
- Aschehoug
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 317
- ISBN
- 9788203192166
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2007
- Format
- 18 x 12 cm
- Serie
-
Aschehoug pocket
Lytt til utdrag
Utdraget er hentet fra lydbokbokutgaven
Les utdrag
Utdraget er hentet fra e-bok-utgaven. Åpne utdrag herKunders vurdering
Skriv en vurdering
– Helt fra de første linjene i boka er ordene omskapt til magi, og det er en sann fryd for øyet. Fortellingen om Cecilia og de viktige menneskene i hennes liv fra tidlig barndom og frem til i dag fenger på en sjelden og fantastisk måte. Ikke bare er boken vakker, sart, romantisk og søt, den er også lærerik. Vi blir ført tilbake til skriftens opprinnelse. Til oldtidens Egypt og gamle, gjenglemte sagn.
Enkelte avsnitt kan bli langtekkelige og litt kjedelige, men alt i alt er den en leseopplevelse av det sjeldne.
Man blir kjent med hovedpersonen på en intim og spesiell måte, og man lærer henne å kjenne via andre menneskers innflytelse på hennes liv. Boken har noe magisk over seg, og har et spesielt særpreg man ikke ser ofte.
Det er sjeldent en bok har fanget meg slik som denne.
– Romanen handler om den grafiske designeren Cecilia, som jakter på en magisk font som kan gjøre undere, blåse fortellinger til liv, og kanskje til og med også trylle frem Den Store Kjærligheten. Vi får oppleve tilbakeblikk til barndommen med hennes vise steinhogger-bestefar og forskjellige skrift-relaterte opplevelser i oppveksten. Den Store Kjærligheten på nåtidsplanet er representert ved den mystiske bakeren og historiefortelleren Arthur.
Jan Kjærstad jobber her med vanlige temaer i hans romaner: skriftteori og metafiksjonelle betraktninger rundt fortellingenes kraft. Tidvis er dette interessant, men dessverre har han latt teorien komme i veien for praksisen.
Både hovedpersonens historie og alle bihistoriene som tværes ut i boka er så åpenbart konstruerte at de ikke fenger i det hele tatt. Resultatet er en tvers gjennom kjedelig bok som jeg hadde store problemer med å lese ferdig. Dessuten er dette visstnok også ment å være en slags kjærlighetshistorie, men Arthur er beskrevet så sjablongaktig og forholdet til Cecilia så overfladisk at det er vanskelig å se kjærligheten for alle tegnene.