De pedagogiske kvalitetene

løfterike muligheter for barn og unge

Edvard Befring har vært en pioner innenfor pedagogikk og spesialpedagogikk siden slutten av 1960-tallet. I De pedagogiske kvalitetene belyser han faglige perspektiver som har vært, og er, sentrale innenfor norsk spesialpedagogikk. Les mer
Vår pris: 349,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 1 virkedag

Om boka

Edvard Befring har vært en pioner innenfor pedagogikk og spesialpedagogikk siden slutten av 1960-tallet. I De pedagogiske kvalitetene belyser han faglige perspektiver som har vært, og er, sentrale innenfor norsk spesialpedagogikk. Mulighetene for læring er nærmest grenseløse, men barn og unge i dag har dessverre et langt større læringspotensial enn det samfunnet og skolen legger til rette for å realisere. Befring peker på fire sentrale pedagogiske nøkler vi kan ha nytte av. I første rekke handler nøklene om lærernes vitale rolle for elevenes læring, utvikling, trivsel og trygghet. Vi trenger innsikt i læringens og opplæringens vesen, innsikt som bidrar til å frigjøre den mest lovende ressursen i samfunnet vårt: barn og unge. De gode lærerne, med sin personlige kompetanse, løftes fram i boka som pedagogiske veivisere i en tid hvor administrativ detaljstyring av skolens opplæring er altfor omfattende. For mange vil store personlige belastninger i skolen ødelegge for deres livsmestring og psykiske helse. Det er derfor viktig å legge stor vekt på livsmestrende læring og realisering av en elevtilpasset og rettferdig skole.

Boka retter seg mot studenter i pedagogikk, spesialpedagogikk og i lærerutdanning.

Edvard Befring er professor emeritus i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Han var Norges første professor i spesialpedagogikk og har skrevet en rekke fagbøker innenfor feltet.

«Forfatteren gir oss grunnlag for å reflektere over egen praksis og holdninger. Innholdet bør ha interesse for alle som treffer barn og ungdom i skole og andre institusjoner.»
Kirsten Flaten i Bedre Skole nr. 4-18.

Fakta