Konfliktarbeid i skolen
med gjenopprettende tilnærming
Boken gir et solid grunnlag for å forstå hva gjenopprettende konfliktarbeid innebærer.
Den gir konkrete råd og praktiske eksempler på hvordan gjenopprettende tilnærming kan brukes i det daglige relasjonsarbeidet i klasserommet og til å håndtere små og store konflikter i skolesamfunnet.
Les mer
609,-
Paperback
Sendes innen 1 virkedag
Boken gir et solid grunnlag for å forstå hva gjenopprettende konfliktarbeid innebærer.
Den gir konkrete råd og praktiske eksempler på hvordan gjenopprettende tilnærming kan brukes i det daglige relasjonsarbeidet i klasserommet og til å håndtere små og store konflikter i skolesamfunnet. I tillegg viser den hvordan alvorlige krenkelser kan håndteres ved bruk av samme tilnærming og metoder. I appendikset bakerst i boka finnes en rekke øvelser og leker til bruk i arbeidet med elev- og personalgruppa.
Gjenopprettende tilnærminger brer om seg i justissektoren i Norge, med bemerkelsesverdig gode resultater og bred politisk oppslutning. Boka viser hvordan en kan nyttiggjøre seg disse erfaringene i arbeidet med å sikre en skole der elever og voksne opplever trygghet og tilhørighet, mestring og mening.
Boka er skrevet for dem som arbeider i skolen, studenter i lærerutdanning, foreldre og andre som er opptatt av elevenes læringsmiljø.
Camilla Farstad og Kari Odden har i en årrekke arbeidet med å bistå elever, lærere og skoleledere i gjenopprettende konfliktarbeid. De arbeider i Utdanningsetaten i Oslo. I tillegg driver de virksomheten Klinsj AS og er meglere i Konfliktrådet.
Den gir konkrete råd og praktiske eksempler på hvordan gjenopprettende tilnærming kan brukes i det daglige relasjonsarbeidet i klasserommet og til å håndtere små og store konflikter i skolesamfunnet. I tillegg viser den hvordan alvorlige krenkelser kan håndteres ved bruk av samme tilnærming og metoder. I appendikset bakerst i boka finnes en rekke øvelser og leker til bruk i arbeidet med elev- og personalgruppa.
Gjenopprettende tilnærminger brer om seg i justissektoren i Norge, med bemerkelsesverdig gode resultater og bred politisk oppslutning. Boka viser hvordan en kan nyttiggjøre seg disse erfaringene i arbeidet med å sikre en skole der elever og voksne opplever trygghet og tilhørighet, mestring og mening.
Boka er skrevet for dem som arbeider i skolen, studenter i lærerutdanning, foreldre og andre som er opptatt av elevenes læringsmiljø.
Camilla Farstad og Kari Odden har i en årrekke arbeidet med å bistå elever, lærere og skoleledere i gjenopprettende konfliktarbeid. De arbeider i Utdanningsetaten i Oslo. I tillegg driver de virksomheten Klinsj AS og er meglere i Konfliktrådet.
Detaljer
- Forlag
- Gyldendal akademisk
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 331
- ISBN
- 9788205462786
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2015
- Format
- 17 x 24 cm