Min side Kundeservice Gavekort – en perfekt gave Registrer deg

På mange måtar

samansette tekstar i skolen

Multimodale tekstar er vår tids kommunikasjonsform. Ulike medium som aviser, tv og bøker har lenge utnytta det meiningspotensialet som ligg i å kombinere verbalspråk, lyd og bilete på ulike måtar. I den nye læreplanen for grunnskolen og vidaregåande opplæring, Kunnskapsløftet, vert multimodale tekstar kalla samansette tekstar. Les mer

409,-
Paperback
Utsolgt
Multimodale tekstar er vår tids kommunikasjonsform. Ulike medium som aviser, tv og bøker har lenge utnytta det meiningspotensialet som ligg i å kombinere verbalspråk, lyd og bilete på ulike måtar. I den nye læreplanen for grunnskolen og vidaregåande opplæring, Kunnskapsløftet, vert multimodale tekstar kalla samansette tekstar. Arbeid med slike samansette tekstar har fått eit forsterka fokus i denne planen. Boka knyter generell kunnskap om multimodalitet til det konkrete arbeidet i klasserommet. Det didaktiske perspektivet er tydeleg gjennom drøfting av aktuelle teksteksempel og forslag til korleis ein kan arbeide med multimodale tekstar i grunnskole og vidaregåande opplæring.
Anne Løvland er førsteamanuensis ved Høgskolen i Agder. Ho har doktorgrad i nordisk språkvitskap med ei avhandlinga om samansette elevtekstar.

Detaljer

Forlag
Landslaget for norskundervisning / Fagbokforlaget
Innbinding
Paperback
Språk
Nynorsk
Sider
152
ISBN
9788245005844
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2007
Format
24 x 17 cm
Serie
LNUs skriftserie 168

Kunders vurdering

H
HS – 01.01.2010

– Dette er en veldig relevant, interessant og inspirerende bok som gir et teoretisk rammeverk og begrepsapparat rundt multimodale tekster. Løvland bygger sin teori på sosialsemiotikeren Theo van Leeuwen og hans modalitetsteori, men trekker også inn lingvistikk og visuell design. Den første delen av boka omhandler teori om multimodalitet og analyseeksempler på ulike multimodale tekster. Den andre delen omhandler elevers arbeid med sammensatte tekster i skolen, først og fremst presentasjoner. Begge delene er svært relevante og nyttige, men det teoretiske rammeverket Løvland etablerer i første del, er særlig interessant. Løvland benytter begrepsapparatet gjennom hele boka og gjør det dermed konkret og forståelig. Hun viser hvordan elever jobber med multimodale uttrykk i elevpresentasjoner og hvordan vi kan oppdage multimodaliteten i elevtekster. Deler av boka bygger på Løvlands doktorgradsarbeid fra 2006 om sammensatte elevtekster. Det er en nokså kort bok på 150 sider, men konsis og saklig. Jeg kunne imidlertid tenke meg noen flere analyseeksempler i teoridelen. Sammensatte tekster er ett av fire hovedområder i Kunnskapsløftets læreplan i norsk. Teorien omtaler sammensatte tekster som multimodale tekster. Boka er et godt bidrag til relevant litteratur om dette emnet.

Oppdag mer

Bøker som ligner på På mange måtar:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

Stormen

Ivo de Figueiredo
Innbundet 
419,- 479,-
 

Skogen

Anne Sverdrup-Thygeson
Innbundet 
375,- 429,-

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv