– Denne boka bør være obligatorisk lesing for alle lærere og fremtidige lærere. Lærerrollen har blitt veldig utvidet i dagens samfunn, og det er svært viktig å ha kompetanse til å oppdage barn og unges problemer i skolehverdagen, og bidra til å hjelpe de til å likevel klare seg på skolen. Den sosiale kompetansen man får til å takle problematferd i klasserommet gjør at man ikke lenger står helt uforberedt foran slike problemer. Man trenger å ha et teoretisk grunnlag for å ta tak i barn og ungdom med ulike vanskeligheter - og gi de riktige støttetiltakene som kreves i enhver situasjon.
Sosial kompetanse og problematferd i skolen
Hva er atferdsproblemer og sosial kompetanse blant barn og unge? Hvilke muligheter har man i arbeidet med å skape et godt læringsmiljø for alle elever - også de vanskeligste? Denne boka kombinerer et problem- og ressursorientert perspektiv for å forklare hvordan barn og unges sosiale tilpasning påvirkes av sosiale ferdigheter og problematferd. Les mer
405,-
E-bok
Ikke i salg
Hva er atferdsproblemer og sosial kompetanse blant barn og unge? Hvilke muligheter har man i arbeidet med å skape et godt læringsmiljø for alle elever - også de vanskeligste? Denne boka kombinerer et problem- og ressursorientert perspektiv for å forklare hvordan barn og unges sosiale tilpasning påvirkes av sosiale ferdigheter og problematferd.Sosial kompetanse blir spesielt trukket fram, enten det dreier seg om lærerens ferdigheter i undervisnings- og læringsledelse, elevers sosiale og skolefaglige ferdigheter eller foreldrenes oppdragelsesferdigheter. Boka presenterer et alternativt perspektiv på elevproblemer i skolen, og viser hvordan man kan styrke elevenes selvregulering gjennom sosial læring og positiv atferdsstøtte.Denne andre utgaven av boka presenterer relevant nyere forskning om barns atferdsutvikling, både norsk og internasjonal, som er viktig for det praktiske arbeidet i skolen - både på skole-, klasse- og elevnivå. Boka er betydelig oppdatert og har blant annet fått nye kapitler om alvorlige atferdsproblemer og om kartlegging og risikovurdering. Lovende tiltak som bygger på forskning, systematisk kunnskap og erfaring, gjennomgås også.Boka henvender seg til lærere og andre ansatte i skolen, til studenter i lærerutdanning, pedagogikk og psykologi. Andre yrkesgrupper og foreldre som vil holde seg oppdatert, vil finne mye interessant og praktisk anvendbar innsikt.
Detaljer
- Forlag
- Gyldendal akademisk
- Språk
- Norsk Bokmål
- ISBN
- 9788205456686
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2013
Les utdrag
Åpne utdrag herKunders vurdering
Skriv en vurdering
m