Mønstre og tekniske applikasjoner - Viggo Holmstedt

Mønstre og tekniske applikasjoner

praktisk arbeid med programdesign, realisering av mønstre og anvendt arkitektur

I denne boken lærer du om de beste praksiser og mønstre for programdesign, med spesiell vekt på programdesign som gir høy effektivitet og lav risiko. Slik kunnskap gir alle som driver med programutvikling et betydelig konkurransefortrinn. Les mer
Vår pris
475,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 - 10 dager

Paperback
Legg i
Paperback
Legg i
Vår pris: 475,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 - 10 dager

I denne boken lærer du om de beste praksiser og mønstre for programdesign, med spesiell vekt på programdesign som gir høy effektivitet og lav risiko. Slik kunnskap gir alle som driver med programutvikling et betydelig konkurransefortrinn. I Mønstre og tekniske applikasjoner får du konkrete eksempler med komplett kildekode i Java og tilhørende UML-diagrammer, blant annet programmering av XML, skalerbar vektorgrafikk, 2D-grafikk, JDBC, synkronisering, tråder, inn/ut-håndtering, nettverk, utskrift, proprietær programkode og J2ME. Forfatteren knytter kjente mønstre for programdesign sammen med praktisk kode, slik at du får konkret erfaring med realisering av mønstre for programdesign. Et eksempel er mønsteret «Chain-of-Responsibility», som utnyttes for å bygge standard grafisk brukergrensesnitt for applikasjoner. Viggo Holmstedt er førstelektor ved Høgskolen i Vestfold. Han har utviklet en rekke dataprogrammer for undervisning og har skrevet bøkene Objektorientert programmering med JAVA og Objektorientert systemutvikling og UML.
FAKTA
Utgitt:
Forlag: Fagbokforlaget
Innbinding: Paperback
Språk: Norsk Bokmål
Sider: 241
ISBN: 9788245004441
Utgave: 1. utg.
Format: 24 x 17 cm
KATEGORIER:

Bla i alle kategorier

VURDERING
Gi vurdering
Les vurderinger



Innledning

Kapittel 1 Prosjektbeskrivelser
Kompilering, versjoner og syntaks

Kodeintegritet

Prosjektliste

Sidereferanser for prosjekter

Enkel tekstbehandler

Enkel tekstbehandler med html-visning

Programbibliotek

Bevegelige, transparente bitmaps

Gjenbruk av proprietær binærkode

Vedlikehold av programbibliotek

Datatransport over TCP/IP og SSH

Grafisk modellering og SVG

XML, visning og redigering

JDBC, utskrift og interaktiv visning

Synkronisering av tråder

J2ME, applikasjon for mobile enheter


Kapittel 2 Kilder til mønstre
Assosiasjoner og aggregering

XP Agile prinsipper for 00


Kapittel 3 Applikasjoner og systemer
Brukeropplevelse og design

Programdesign for grafisk brukerflate

Strategier for komponentnavn

Strategier for komponentplassering

Tekstredigering og I/O

Gjenbruk og utvidelser

MVC og trelagsapplikasjoner

Etablering av klassebibliotek

Vedlikehold av bibliotek


Kapittel 4 Standard for grafisk brukergrensesnitt
Domenesvake klasser

Domenesterke klasser

Programdesign

Programmering av menykontroller

Programmering av actionklasser

Realisering av flere actionkjeder

Iterativ inkrementell utvikling

Gjenbruk av standard design


Kapittel 5 Proprietær programkode
Kjøring av proprietær binærkode

Process og Runtime

Implementering av model

Implementering av view

Implementering av Controller

Redigering av egenskaper

XML med Properties

Klient for PSCP

Perspektiv på programdesign

Perspektiv på logikk og kohesjon

Interface og konstanter

Partielle klasser

Hjelperklasser

Enkel feilfinning

Gjenbruk av logikk

Gjenbruk av Controller

Superklassing til bibliotek

Domenegrafikk


Kapittel 6 Transparente lag
Modelleringsprogrammer

Grensesnitt for modellering av brukstilfeller

Diskrete pakker

Scalable Vector Graphics

Instansiering av DOM for SVG

Mønsteret Template

Programmering mot interface

Spesialisert brukerflate

Strategy og Java2D


Kapittel 7 XML og mønsteret Composite

Kapittel 8 JDBC og utskrift
Seleksjon av kontolinjer

Interaktiv tabellvisning

Databaser i Java

Domenelogikk

Datoformat

White box

Utskrift

Sen binding

Strategi med try - finally


Kapittel 9 Synkronisering av tråder
Race conditions


Kapittel 10 Mobile noder
Arkitektur i J2ME

J2ME og Chain-of-Responsibility

I/O, TCP/IP og Thread

Verktøy for J2ME


Litteratur

Stikkord