Objektorientert programmering med Java

effektiv problemløsning i systemutvikling

Dette er boken for de som møter Java som et av sine første programmeringsspråk, samtidig som den med sine eksempler og fremgangsmåter er aktuell for mer erfarne lesere. Boken inneholder aktuelle, varierte og interessante eksempler som enkelt kan brukes i avanserte sammenhenger innenfor grafiske brukergrensesnitt og nettverksprogrammering. Les mer
Vår pris
509,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 - 10 dager

Paperback
Legg i
Paperback
Legg i
Vår pris: 509,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 - 10 dager

Om boka

Dette er boken for de som møter Java som et av sine første programmeringsspråk, samtidig som den med sine eksempler og fremgangsmåter er aktuell for mer erfarne lesere. Boken inneholder aktuelle, varierte og interessante eksempler som enkelt kan brukes i avanserte sammenhenger innenfor grafiske brukergrensesnitt og nettverksprogrammering. UML er naturlig integrert i eksempelsamlingen. Teksten er preget av korte, klare og gjennomtenkte setninger på vanlig norsk. Samtidig utvikles det faglige språket gradvis på viktige områder. Språket knyttes opp mot internasjonalt fagspråk for å gjøre leseren i stand til å utnytte Java-litteratur på andre nasjonale språk ved eventuelle videre studier. Vi får en grunnleggende opplæring i programmering av klasser og konsollprogrammering før forfatteren gjennomgår programmering av grafiske brukergrensesnitt. Bokens siste del kombinerer disse teknikkene og kunnskapene for programmering av nettverksforbindelser. Boken er beregnet på høgskole- og universitetsstudier og på virksomheter som vil bruke Java som utviklingsverktøy, og som ønsker en lærebok på norsk. Boken ledsages av en hjemmeside med kildeservice, nyheter og forum. Viggo Holmstedt er ansatt som førstelektor ved Høgskolen i Vestfold. Med variert undervisningserfaring fra høgskole og videregående skole har han utviklet en hel rekke dataprogrammer for undervisning.

Fakta

Innholdsfortegnelse




Forord

1 Programmering
Hva er programmering?

Hvordan vi kan programmere

Objektorienterte verktøy og språk

Grunnleggende kunnskaper

Programstruktur

Variabler, løkker og betingelser

Oppgaver


2 Arbeidsmåter og studieteknikk
JVM

Java og TextPad

Java og Sun

Klassebibliotek

Ditt første Java-program

Kontroll av feil

Studieteknikk

Konsollprogrammering

Oppgaver


3 Metoder, variabler og datatyper
Deklarering av metoder

Variabler, typer og konverteringer

Beskyttelse

Oppgaver


4 Programflyt
Kontrollstrukturer og forgreninger i Java

Zip-klasser og argumenter

Oppgaver


5 Argument, parameter og metode
Overføring av argumenter

Forenklet logikk med metoder

Parsing

Problemløsning med metoder

Objekt som parameter

Oppgaver


6 Klasser, objekter og api
Klassen er statisk

Objekter er individuelle

Api, bibliotek og package

Et problemområde

Oppgaver


7 Grafisk brukergrensesnitt og lyttere
AWT

Swing

Å bruke awt

Interface og implements

Dialoger

Bildebehandling

Oppgaver


8 Layout, komponenter og hendelser
Layout i containere

Komponenter og sammensatt layout

Hendelser i komponenter

Klassehierarkiet for hendelser

Stolpediagram

Oppgaver


9 Swing
Modell og komponenter

JFrame

JComponent

Graphics

JPanel

JTextField

JToggieButton

JCheckBox

JRadioButton

JList

Swing-menyer

Oppgaver


10 Interface for musehendelser
Musehendelser

MouseListener

MouseMotionListener

Brettspill med GUI og musehendelser

Oppgaver


11 Objektorientert datastruktur
Metoder i klassen Object

Konstruktøren superl)

Kompatibilitet mellom objekter

Comparable

Calendar

Objekter og datafelt

Vector

Oppgaver


12 Datastrømmer og datafiler
Persistente data

Grunnleggende datastrømobjekter

Tekststrømmer

Properties

Strømmer i nettverk

Oppgaver


13 Strukturerte data
DatalnputStream og DataOutputStream

File

Bufrede datastrømmer

Konstruksjon av datasett

PushBacklnputStream

Direkte tilgang

Zip-strømmer

Oppgaver


14 Applet og nettverk
Hva er en applet?

Programmering av Applet

Applet og http

Multimedier i applets

Å programmere omgivelsene til en applet

Oppgaver


15 Klokking og tråder
java.util.Timer

Thread

Thread i nettverkstjener

Oppgaver


16 GUI-klient
Optimering av try catch

Serialisering

Klientens mønster

Blokkering

Oppgaver


17 CGI, HTTP og SMTP
CGI

HTTP

HTTP-server med Java

SMTP og e-post

Oppgaver


18 RMI
Grunnleggende om RMI

Remote og interface for RMI

RMI-server

RMI-klient

Praktisk test

Oppgaver


19 Objektorientert tenkning

Litteratur

Stikkordregister