Elevenes psykiske helse i skolen
utdanning til å mestre egne liv
Med denne boka ønsker forfatterne å bidra med forskningsbasert begrunnelse for at elevenes psykiske helse angår skolen.
Fra det øyeblikket de tar sine første steg inn i skolelivet, og hver dag gjennom et trettenårig skoleløp, blir elevenes psykiske helse påvirket av erfaringene de gjør seg i skolen.
Les mer
469,-
Paperback
Sendes innen 1 virkedag
Med denne boka ønsker forfatterne å bidra med forskningsbasert begrunnelse for at elevenes psykiske helse angår skolen.
Fra det øyeblikket de tar sine første steg inn i skolelivet, og hver dag gjennom et trettenårig skoleløp, blir elevenes psykiske helse påvirket av erfaringene de gjør seg i skolen. Derfor hviler det et stort ansvar på skolen fordi det som skjer der har betydning for elevenes muligheter for å mestre egne liv.
Sentrale spørsmål som besvares i boka er:
Hva forstår vi med psykisk helse i et utdanningsperspektiv?
Hva hemmer og fremmer elevenes psykiske helse i skolen?
Hvilke satsingsområder er sentrale for å utvikle en helsefremmende skole?
Som en rød tråd i boka belyses lærernes og spesialpedagogenes profesjonsutøvelse. Hva trenger de for å realisere en helsefremmende skole? Overordnet er det et mål at boka bidrar til en tettere forbindelse mellom idealer og realiteter, politikk og pedagogikk i utdanningsfeltet.
Fra det øyeblikket de tar sine første steg inn i skolelivet, og hver dag gjennom et trettenårig skoleløp, blir elevenes psykiske helse påvirket av erfaringene de gjør seg i skolen. Derfor hviler det et stort ansvar på skolen fordi det som skjer der har betydning for elevenes muligheter for å mestre egne liv.
Sentrale spørsmål som besvares i boka er:
Hva forstår vi med psykisk helse i et utdanningsperspektiv?
Hva hemmer og fremmer elevenes psykiske helse i skolen?
Hvilke satsingsområder er sentrale for å utvikle en helsefremmende skole?
Som en rød tråd i boka belyses lærernes og spesialpedagogenes profesjonsutøvelse. Hva trenger de for å realisere en helsefremmende skole? Overordnet er det et mål at boka bidrar til en tettere forbindelse mellom idealer og realiteter, politikk og pedagogikk i utdanningsfeltet.
Detaljer
- Forlag
- Gyldendal
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 305
- ISBN
- 9788205563032
- Utgave
- 2. utg.
- Utgivelsesår
- 2022
- Format
- 24 x 17 cm