– Denne boka handler kort fortalt om påvirkning; om hvordan selgere bruker triks for å lure oss inn i avtaler, og hvor utsatte vi er for å bli manipulert. Forfatteren trekker frem en rekke eksempler, blant annet egne opplevelser, og forklarer med voldsom glød og lettfattelighet hvordan påvirkning er mulig og hvordan vi kan forsvare oss mot den. Med tanke på at markedsføringen blir mer og mer utspekulert, kan jeg nesten ikke få anbefalt denne boken nok. Den er full av aha-opplevelser, og er interessant fra begynnelse til slutt. Kombiner den gjerne med Power of Persuasion av Robert Levine, begge er glimrende bøker om emnet. Anbefales på det varmeste!
Påvirkning
Kundevurdering:
Denne boka handler kort fortalt om påvirkning; om hvordan selgere bruker triks for å lure oss inn i avtaler, og hvor utsatte vi er for å bli manipulert. Forfatteren trekker frem en rekke eksempler, blant annet egne opplevelser, og forklarer med voldsom glød og lettfattelighet hvordan påvirkning er mulig og hvordan vi kan forsvare oss mot den. Med tanke på at markedsføringen blir mer og mer utspekulert, kan jeg nesten ikke få anbefalt denne boken nok. Den er full av aha-opplevelser, og er interessant fra begynnelse til slutt. Kombiner den gjerne med Power of Persuasion av Robert Levine, begge er glimrende bøker om emnet. Anbefales på det varmeste!MM
Detaljer
- Forlag
- Abstrakt
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 338
- ISBN
- 9788279353089
- Utgave
- 2. utg.
- Utgivelsesår
- 2011
- Originaltittel
- Influence : science and practice
- Format
- 21 x 14 cm
Kunders vurdering
Skriv en vurdering
– Denne boka er en gullgruve for alle som er lutlei tørre akademiske bøker. Boken viser hvorfor mennesker er så lettlurte. Den er en utdypning av seks påvirkningsprinsipper som kan brukes for å manipulere andre mennesker. Det gis svært mange konkrete eksempler, mens det er få tunge teoretiske forklaringer. Her får du vite hvorfor firmaer sender ut gratisprøver, hvorfor du skal be noen om 1000kr hvis du vil låne 200 kr, og hvordan bilselgerne lurer deg og samtidig får deg til å tro at du har gjort en god handel. Boka kan leses som et slags selvforsvarsbok mot selgere og andre påvirkere som vil styre deg i en retning du egentlig ikke vil gå i.
Den kan også brukes som en oppskriftsbok på hvordan en kan få makt over andre mennesker. Jeg gir boka en minus for tilfeller av språklig slurv (den er oversatt fra engelsk)og for å ha en for voldsom slagside i favør av eksempler og anekdoter til fortrengning for teori. Den blir liksom litt for lettlest.