Grunnleggende felles verdier?
Geir Winje (Redaktør) Halldis Breidlid (Innledning) Lena Lybæk (Innledning) Ådne Valen-Sendstad (Innledning)
«Hvis lærere og lærerstudenter bare fikk tilgang på en eneste fagbok, da ville jeg anbefale Grunnleggende felles verdier? Menneskerettigheter og religionspluralisme i skolen. For dette er en bok som løfter skolens grunnleggende verdier fra festtale-glasur til en ny pedagogisk-politisk bevissthet, og utfordrer alle aktører i vår skolepolitiske virkelighet.»
Kjersti Dybvig, Bedre skole 3/2018
Hvordan og i hvilken grad realiserer skolen sitt formål i en religionspluralistisk virkelighet? Stadig flere religioner og livssyn i samfunnet gir nye muligheter og nye utfordringer. Grunnleggende felles verdier? Menneskerettigheter og religionspluralisme i skolen belyser denne nye situasjonen fra fire ulike vinkler:
I del 1 belyses skolens verdigrunnlag, blant annet ideen om en kristen og humanistisk kulturarv.
Les mer
I del 1 belyses skolens verdigrunnlag, blant annet ideen om en kristen og humanistisk kulturarv. Del 2 tar for seg menneskerettighetene og menneskerettighetsundervisning i lys av verdimangfold. Del 3 handler om de mange religionene som nå kan kalles norske, og som bærer med seg andre verdier enn skolens, mens del 4 belyser religionenes forhold til moderne menneskerettigheter.
Boka inneholder også et lite oppslagsverk over de fleste religioner som finnes i Norge. Målgruppen er lærere og grunnskolelærerstudenter som skal håndtere religions-, livssyns- og verdimangfold blant dagens elever.
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm akademisk
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 237
- ISBN
- 9788202528027
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2017
- Format
- 24 x 17 cm
Bla i boka
Anmeldelser
«Hvis lærere og lærerstudenter bare fikk tilgang på en eneste fagbok, da ville jeg anbefale Grunnleggende felles verdier? Menneskerettigheter og religionspluralisme i skolen. For dette er en bok som løfter skolens grunnleggende verdier fra festtale-glasur til en ny pedagogisk-politisk bevissthet, og utfordrer alle aktører i vår skolepolitiske virkelighet.»
Kjersti Dybvig, Bedre skole 3/2018