– Jeg liker godt denne teaterhistorieboka, fordi den er lett å lese, underholdende og legger vekt på ting som kanskje ikke blir like synlige i andre historiske verk. Tittelen røper at boka spesielt ser på barnas og ungdommenes plass i teaterhistorien, men forfatteren skriver om det meste som skjedde i de ulike epokene, enten barn var involvert eller ikke. Det handler mye om synet på barnet og dets plass i samfunnet, og kan være en grei bok både for teaterfolk og pedagoger. Ved hver kapittelslutt, har forfatteren sammenfattet og drøftet det stoffet som nettopp ble presentert, og hvert kapittel har litteraturliste etter seg, noe som gjør boka veldig oversiktlig, spesielt om du kun er ute etter enkelte perioder eller enkelte begivenheter. Det er ikke den beste teaterhistoriske oversikten jeg har lest, men den er ikke dårlig heller. Og den setter spotlight på barn og ungdom, noe som ikke har vært sett på som viktig i andre slike bøker.
Barn, ungdom og teater
fra antikken til det 19. århundre
Nils Braanaas Barn, ungdom og teater fra antikken til det 19. århundre Boka dreier seg om et studium av unge menneskers forhold til teateret gjennom tidene. Drama, teater, skole og pedagogikk er alle greske ord og begrep fra 2500 år tilbake. Les mer
299,-
Paperback
Sendes innen 3 - 10 dager
Nils Braanaas Barn, ungdom og teater fra antikken til det 19. århundre Boka dreier seg om et studium av unge menneskers forhold til teateret gjennom tidene. Drama, teater, skole og pedagogikk er alle greske ord og begrep fra 2500 år tilbake. Forbindelsen mellom disse begrepene har vært tilstede sterkt eller svakt gjennom hele historien. I boka prøver Braanaas å gå inn på teateret som kultisk, kulturell og pedagogisk praksis i vid forstand og undersøke i hvilken grad barn har deltatt som produsent eller respondent i de ulike historiske epokene. Boka har følgende hovedkapitler: - Gresk teater - et kultisk festspill - Teater og utdanning i Roma - Middelalderteateret - et religiøst fellesskapsteater - Teatret i renessansen - Klassisisme - Omvurdering av synet på barndommen - Teater og skole. Det 19. århundre Kapitlene innledes med en kortfattet teaterhistorisk framstilling. Så settes søkelyset på barns medvirkning eller fravær i teateret i denne perioden, og på bakgrunn av dette reises spørsmålet om i hvor stor grad teater var en del av barnas oppdragelse og undervisning.
Detaljer
- Forlag
- Tapir akademisk forlag
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 306
- ISBN
- 9788251915991
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2001
- Format
- 25 x 17 cm
Kunders vurdering
Skriv en vurdering
H