9788205385559Aktivitetsplaner for barn med autisme
KAPITTEL 1 SELVSTENDIGHET, VALG OG SOSIAL SAMHANDLING
Hva er en aktivitetsplan?
KAPITTEL 2 GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER
ER MITT BARN KLAR TIL Å TA I BRUK EN AKTIVITETSPLAN?
Identifisering av bilde versus bakgrunn
Å matche identiske objekter
Ferdigheter i bilde-objekt-korrespondanse
Å akseptere manuell håndledelse
KAPITTEL 3 Å FORBEREDE DEN FØRSTE AKTIVITETSPLANEN
Forberedelser av materialet
Identifisere og forberede belønninger
Forberedelse til å trene sosiale samhandlingsferdigheter
KAPITTEL 4 EN ANNERLEDES MÅTE Å TRENE PÅ
Hvorfor manuell håndledelse?
Noen tips om hva man bør og ikke bør gjøre
Redusering av fysisk nærhet
KAPITTEL 5 HVORDAN MÅLE DET Å FØLGE DAGSPLANEN?
Problemløsning i forhold til datainnsamling
KAPITTEL 6 DEN FØRSTE DAGSPLANEN ER MESTRET1
Nye sekvenser med aktiviteter
Nye bilder og aktiviteter
Nye problemer, kjente løsninger
KAPITTEL 7 NÅR SLUTTER AKTIVITETENE?
Andre ferdigheter i disponering av tid
Disponering av tid og familieliv
KAPITTEL 8 ØKTE VALGMULIGHETER
Å lære barn til selv å velge belønning
Å lære barn å sette opp rekkefølgen på sine egne aktiviteter
Å lære barn å gi belønninger til seg selv
KAPITTEL 9 FRA BILDER TIL ORD
Introdusering av tekst som stikkord
Leseferdigheter og huskelister
KAPITTEL 10 Å UTVIDE SOSIALE SAMHANDLINGSFERDIGHETER
Sosiale ferdigheter hos barn som ikke har språk (ikke-verbale barn)
Sosiale ferdigheter hos barn som sier noen få ord
Sosiale ferdigheter hos barn som bruker fraser og setninger
Fading av auditive og tekstuelle ledetråder
KAPITTEL 11 PROBLEMLØSNING
Han ser ut til å kjede seg med dagsplanen
Hun lager vokale lyder eller er engasjert med motorisk stereotypisk atferd når hun jobber med aktivitetsplanen
Noen ganger har han raseriutbrudd når vi lærer ham å bruke dagsplanen sin
Hun tar myntene før hun har tjent dem
Min sønn har lært å bruke dagsplanen, men jeg må være på rommet sammen med ham
Jeg kan ikke alltid være hjemme og gjøre dagsplanen sammen med henne. Kan jeg forandre på den?
Vi har det så travelt at vi knapt klarer å sette av tid til å gjøre klar aktivitetsplanen hver dag
Jeg er bekymret over at aktivitetsplanen fører til at mitt barn blir enda mer sosialt isolert
Det ser ut som om mitt barn ønsker manuell håndledelse hele tiden. Hvordan kan jeg fade prompter?
Vårt førskolebarn har problemer med å bla om sidene i dagsplanen sin
Min sønn har ennå ikke lært bilde-objekt-korrespondanse. Hva skal jeg gjøre?
Hvor lenge bør vi vente før vi prompter?
Han skyver kortene igjennom Språkmester-maskinen, slik at lyden blir gurglete
VEDLEGG A
VEDLEGG B
VEDLEGG C
REFERANSER
Digitalt tilrettelagt og levert av © DnBB AS