– Jeg skal innrømme at jeg svært sjelden leser bøker på norsk, og i alle fall ikke på papir. Det er et paradoks, da jeg vokste opp blant bokhyllene på Centrum bok- og papirhandel i Tromsø, men som science fiction-forfatter gir jeg nå selv bare ut bøker digitalt, og siden jeg reiser mye og har et minimalt krypinn i Oslo, er det digitale bibliotek mest praktisk for meg. Min iPhone er som en iPod for litteratur. Sånn sett var det heldig at den første norske boken på lang tid ikke bare ankom på papir, men også var av et imponerende kaliber; regelrett en litterær haubitser. Jeg lot meg raskt fengsle av historien og slukte boken rått. Boken omhandler Arnold Krag, som er kunstmaler. Han har ikke hatt noen spesiell suksess verken i sitt ekteskap eller som kunstner, så han bryter opp fra sitt rede i Oslo og reiser til en øy ved sørkysten av England, Isle of Wight, for å male landskap. Der møter han Cathryn, som blir hans store inspirasjon og lidenskap. Men Cathryn er mindreårig, og Arnold – som hytten han har leid for sommeren – balanserer på kanten av klippen. Hun er femten, han er trettiåtte. Forfatteren har stålkontroll på språket, som er mesterlig tilpasset tidsepoken romanen tilhører. Tjuefem blir til femogtyve, for eksempel. Landskapet er beskrevet på en slik måte at man tenker forfatteren må ha sittet i den samme hytten og skrevet denne boken. Handlingen bygger opp til et klimaks man aner i horisonten, og når det endelig kommer, som en frisk høststorm, sitter man igjen merkelig tilfreds. Historien vandrer mellom årtiene som en tidsmaskin på autopilot. Boken er uten dødpunkter. De følelser som vi mennesker bygger våre liv på, er flyktige. Skjønnhet og kjærlighet må vike for tidens ubarmhjertige entropi, men kunsten er for alltid. Et maleri er som kvantefysikken, løsrevet fra tidens kvernende tannhjul. Konklusjonen er en velregissert roman med et solid fundament av grundig research. Personene føles flerdimensjonale og virkelige. Boken er skrevet av en forfatter som har levd, og det merkes. Hvis ikke denne romanen blir en moderne klassiker og en ny norsk bestselger, blir jeg både sjokkert og skuffet.
Portrett i flammer
«Den beste boken jeg har lest på lenge!»
Liv Gade, Bokinspirator
Slik begynner forholdet mellom maleren Arnold Krag og hans unge modell på Isle of Wight høsten 1974. Et portrett blir unnfanget i løpet av tre måneder med stjålne møter og forbudt kjærlighet. Så må han reise tilbake til Norge, men de ser begge frem til å treffes igjen til våren. Nesten femti år senere sitter Arnold på et sykehjem i Oslo når han mottar et brev som spør: Les mer
Slik begynner forholdet mellom maleren Arnold Krag og hans unge modell på Isle of Wight høsten 1974. Et portrett blir unnfanget i løpet av tre måneder med stjålne møter og forbudt kjærlighet. Så må han reise tilbake til Norge, men de ser begge frem til å treffes igjen til våren. Nesten femti år senere sitter Arnold på et sykehjem i Oslo når han mottar et brev som spør:
Hvorfor kom du ikke tilbake?
Portrett i flammer er en roman om kunstens kamp mot menneskets forgjengelighet, og om de endelige valgene vi tar.
Kundevurdering:
Jeg skal innrømme at jeg svært sjelden leser bøker på norsk, og i alle fall ikke på papir. Det er et paradoks, da jeg vokste opp blant bokhyllene på Centrum bok- og papirhandel i Tromsø, men som science fiction-forfatter gir jeg nå selv bare ut bøker digitalt, og siden jeg reiser mye og har et minimalt krypinn i Oslo, er det digitale bibliotek mest praktisk for meg. Min iPhone er som en iPod for litteratur. Sånn sett var det heldig at den første norske boken på lang tid ikke bare ankom på papir, men også var av et imponerende kaliber; regelrett en litterær haubitser. Jeg lot meg raskt fengsle av historien og slukte boken rått. Boken omhandler Arnold Krag, som er kunstmaler. Han har ikke hatt noen spesiell suksess verken i sitt ekteskap eller som kunstner, så han bryter opp fra sitt rede i Oslo og reiser til en øy ved sørkysten av England, Isle of Wight, for å male landskap. Der møter han Cathryn, som blir hans store inspirasjon og lidenskap. Men Cathryn er mindreårig, og Arnold – som hytten han har leid for sommeren – balanserer på kanten av klippen. Hun er femten, han er trettiåtte. Forfatteren har stålkontroll på språket, som er mesterlig tilpasset tidsepoken romanen tilhører. Tjuefem blir til femogtyve, for eksempel. Landskapet er beskrevet på en slik måte at man tenker forfatteren må ha sittet i den samme hytten og skrevet denne boken. Handlingen bygger opp til et klimaks man aner i horisonten, og når det endelig kommer, som en frisk høststorm, sitter man igjen merkelig tilfreds. Historien vandrer mellom årtiene som en tidsmaskin på autopilot. Boken er uten dødpunkter. De følelser som vi mennesker bygger våre liv på, er flyktige. Skjønnhet og kjærlighet må vike for tidens ubarmhjertige entropi, men kunsten er for alltid. Et maleri er som kvantefysikken, løsrevet fra tidens kvernende tannhjul. Konklusjonen er en velregissert roman med et solid fundament av grundig research. Personene føles flerdimensjonale og virkelige. Boken er skrevet av en forfatter som har levd, og det merkes. Hvis ikke denne romanen blir en moderne klassiker og en ny norsk bestselger, blir jeg både sjokkert og skuffet.Erik Martenson
Detaljer
- Forlag
- Liv forlag
- Innbinding
- Innbundet
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 301
- ISBN
- 9788283304046
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2023
- Originaltittel
- Portrett i flammer
- Format
- 21 x 14 cm
Les utdrag
Utdraget er hentet fra e-bok-utgaven. Åpne utdrag herBla i boka
Anmeldelser
«Den beste boken jeg har lest på lenge!»
Liv Gade, Bokinspirator
«... du verden så godt skrevet. En roman til ettertanke.»
Vigdis Maria Andreassen, Bokblogger