Fraværsgrensen i videregående skole
perspektiver, konsekvenser og erfaringer
Denne boken er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.
Fraværsgrensen i videregående skole ble innført i 2016. Målet var å få flere til å være mer på skolen. Men protestene var store - særlig fra elevene.
Les mer
309,-
Paperback
Produseres på bestilling
Denne boken er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.
Fraværsgrensen i videregående skole ble innført i 2016. Målet var å få flere til å være mer på skolen. Men protestene var store - særlig fra elevene. Spørsmålet fem år etter er om fraværsgrensen har hjulpet. Har elevenes nærvær på skolene økt? Og i tilfelle, til hvilken pris?
Fraværsgrensen i videregående skole. Perspektiver, konsekvenser og erfaringer presenterer resultatene fra en grundig evaluering av det nye regelverket sett fra tre ståsteder; elevenes, skolenes og hjelpeapparatets.
Boken starter med hovedpersonene, elevene, for deretter å se på skolene og til slutt på laget rundt elevene. Tre spørsmål strukturerer boken: Hvor mye er fraværet redusert blant ulike elevgrupper som følge av fraværsgrensen? Hvordan praktiseres fraværsgrensen av rektorer og lærere? Og hvordan følger «laget rundt eleven» og fastlegene opp elever med for høyt fravær?
Boken er relevant for lærere, skoleledere, elever, politikere, forskere og alle som er interesserte i norsk skolepolitikk.
Forfatterne av boken er Mathilde Bjørnset, Velferdsforskningsinstituttet NOVA / OsloMet, Nina Drange, Frischsenteret, Hege Gjefsen, Folkehelseinstituttet, Marianne Takvam Kindt, Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) og Jon Rogstad, Velferdsforskningsinstituttet NOVA / OsloMet.
Fraværsgrensen i videregående skole ble innført i 2016. Målet var å få flere til å være mer på skolen. Men protestene var store - særlig fra elevene. Spørsmålet fem år etter er om fraværsgrensen har hjulpet. Har elevenes nærvær på skolene økt? Og i tilfelle, til hvilken pris?
Fraværsgrensen i videregående skole. Perspektiver, konsekvenser og erfaringer presenterer resultatene fra en grundig evaluering av det nye regelverket sett fra tre ståsteder; elevenes, skolenes og hjelpeapparatets.
Boken starter med hovedpersonene, elevene, for deretter å se på skolene og til slutt på laget rundt elevene. Tre spørsmål strukturerer boken: Hvor mye er fraværet redusert blant ulike elevgrupper som følge av fraværsgrensen? Hvordan praktiseres fraværsgrensen av rektorer og lærere? Og hvordan følger «laget rundt eleven» og fastlegene opp elever med for høyt fravær?
Boken er relevant for lærere, skoleledere, elever, politikere, forskere og alle som er interesserte i norsk skolepolitikk.
Forfatterne av boken er Mathilde Bjørnset, Velferdsforskningsinstituttet NOVA / OsloMet, Nina Drange, Frischsenteret, Hege Gjefsen, Folkehelseinstituttet, Marianne Takvam Kindt, Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) og Jon Rogstad, Velferdsforskningsinstituttet NOVA / OsloMet.
Detaljer
- Forlag
- NOASP / Cappelen Damm akademisk
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 146
- ISBN
- 9788202728878
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2021
- Format
- 24 x 17 cm
Kunders vurdering
Skriv en vurdering
Oppdag mer
Bøker som ligner på Fraværsgrensen i videregående skole:
Organisering, arbeidsdeling og profesjonalitet i barnehagen
Charlotte U. JohannessenPaperback
459,-