Når hver time teller
"Boka tek opp mange tema som er viktige for lærarar i skulen med tanke på at ein skal bruke tida godt [...] Det blir gjort med flid, innsikt, omtanke og med mykje tekst og mange ord. Her blir mange spørsmål omtalte, ofte med basis i konkrete døme frå skulen. Difor held forfattaren det ho lovar i føreordet - at boka skal vere til glede."
Peder Haug, Bedre skole 2/2008
Livet i klasserommet har stor betydning for elevenes hverdag. Her tilegner de seg både kunnskap og livskompetanse. For dem teller hver time. Derfor er det vesentlig hvordan samfunnet prioriterer når det gjelder lærernes muligheter til å gjøre en ordentlig jobb. Les mer
Forfatteren fokuserer på muligheter og utfordringer knyttet til ulike deler av skolens virksomhet. Blikket rettes mot livet i klasserommet, klasseledelse, hva det vil si å være en god lærer, tilpasset opplæring og den viktige, men noen ganger vanskelige samtalen. Ledelse og profesjonalitet, samt skoleutvikling og skolens rolle i dagens samfunn belyses også.
Boka er praksisnær med mange eksempler som danner grunnlag for refleksjon, diskusjon og etablering av tiltak. Forfatteren er opptatt av å se på forhold som påvirker livet i klasserommet og få frem muligheter og forpliktelser knyttet til det å skape gode skolehverdager.
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm akademisk
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 308
- ISBN
- 9788202270551
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2007
- Format
- 24 x 17 cm
Anmeldelser
"Boka tek opp mange tema som er viktige for lærarar i skulen med tanke på at ein skal bruke tida godt [...] Det blir gjort med flid, innsikt, omtanke og med mykje tekst og mange ord. Her blir mange spørsmål omtalte, ofte med basis i konkrete døme frå skulen. Difor held forfattaren det ho lovar i føreordet - at boka skal vere til glede."
Peder Haug, Bedre skole 2/2008